Emme saa unohtaa Ukrainaa, tai olemme itse seuraavia

Uutiset Suomesta ja muualta maailmasta

Emme saa unohtaa Ukrainaa, tai olemme itse seuraavia

ViestiKirjoittaja Sergei » 21.08.2019 17:50

"Venäjän presidentti Vladimir Putin vierailee parhaillaan Suomessa tasavallan presidentti Sauli Niinistön vieraana. Suomi on perinteisesti profiloitunut rauhanrakentajana maailmalla, ja tänään olisikin hyvät mahdollisuudet ylläpitää mainetta rauhan ja vakauden rakentajana. Tämänpäiväisissä keskusteluissa tuleekin vaatia Venäjää poistumaan miehittämiltään alueilta eli Krimiltä ja Itä-Ukrainasta."

Venäjä on vuodesta 2014 asti miehittänyt laittomasti Ukrainalle kuuluvaa Krimin niemimaata ja käynyt sotaa Itä-Ukrainassa. Yhdysvallat ja Euroopan unioni vastasivat tuolloin asettamalla Venäjälle taloudellisia pakotteita. Jotkin kansainväliset tahot myös jäädyttivät Venäjän osallistumisen toimintaansa.

Eri tahot ovat kuitenkin olleet viime aikoina valmiita antamaan myönnytyksiä Venäjälle, esimerkiksi purkamalla pakotteita tai palauttamalla Venäjän äänioikeus Euroopan neuvoston kokouksissa. Tämä on väärä tie. Kaikenlaisten myönnytysten tekeminen Venäjälle erilaisten pakotteiden suhteen legitimoi toimintaa, jonka vuoksi pakotteet ja toimet alunperin tehtiin. Ei voi olla niin, että kun Venäjä miehittää itsenäiseltä valtiolta alueen, asetetaan pakotteet, odotellaan viisi vuotta ja sitten puretaan pakotteet ilman, että Venäjä on poistunut miehittämiltään alueilta.

Kuvitellaan tilanne, jossa Venäjä miehittää vaikkapa Suomelta alueen, esimerkiksi Pohjois-Karjalan tai Kymijoen itäpuolisen alueen. Kansainvälinen yhteisö oletettavasti reagoi jotakuinkin samoin kuin Krimin tilanteessa vuonna 2014, eli tuomitsemalla teon ja asettamalla heppoisia pakotteita Venäjälle. Pakotteet pysyvät viitisen vuotta, asia unohtuu muualla kuin Suomessa ja muut ovat valmiita purkamaan pakotteet, vaikkei Venäjä ole poistunut Suomelta miehittämiltään alueilta. Kuinka moni hyväksyy tämän? Minä en. Joku tietysti miettii, että noin ei voi käydä tai tule käymään Suomelle. Näin on kuitenkin käynyt jo Venäjän liittoutumattomalle naapurimaa Ukrainalle ja tilanne jatkuu edelleen. Vastaavaa toimintaa ei pidä hyväksyä ollenkaan. Siten suojellaan Suomenkin koskemattomuutta.

Arvaamattomuutensa vuoksi Venäjään on suhtauduttava varauksella, vaikka Ukraina vapautuisikin miehityksestä. Venäjä pyrkii saamaan otetta Euroopan maista kaikin keinoin, joten esimerkiksi Itämeren kaasuputkia ja muuta energiariippuvuutta Venäjästä on vastustettava

http://asserikinnunen.puheenvuoro.uusis ... -seuraavia

Olen pitkälti ollut samaa mielta ja olen edelleenkin.
Sergei
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

Re: Emme saa unohtaa Ukrainaa, tai olemme itse seuraavia

ViestiKirjoittaja Tomsteri2 » 21.08.2019 18:00

Sergei kirjoitti:"Venäjän presidentti Vladimir Putin vierailee parhaillaan Suomessa tasavallan presidentti Sauli Niinistön vieraana. Suomi on perinteisesti profiloitunut rauhanrakentajana maailmalla, ja tänään olisikin hyvät mahdollisuudet ylläpitää mainetta rauhan ja vakauden rakentajana. Tämänpäiväisissä keskusteluissa tuleekin vaatia Venäjää poistumaan miehittämiltään alueilta eli Krimiltä ja Itä-Ukrainasta."

Venäjä on vuodesta 2014 asti miehittänyt laittomasti Ukrainalle kuuluvaa Krimin niemimaata ja käynyt sotaa Itä-Ukrainassa. Yhdysvallat ja Euroopan unioni vastasivat tuolloin asettamalla Venäjälle taloudellisia pakotteita. Jotkin kansainväliset tahot myös jäädyttivät Venäjän osallistumisen toimintaansa.

Eri tahot ovat kuitenkin olleet viime aikoina valmiita antamaan myönnytyksiä Venäjälle, esimerkiksi purkamalla pakotteita tai palauttamalla Venäjän äänioikeus Euroopan neuvoston kokouksissa. Tämä on väärä tie. Kaikenlaisten myönnytysten tekeminen Venäjälle erilaisten pakotteiden suhteen legitimoi toimintaa, jonka vuoksi pakotteet ja toimet alunperin tehtiin. Ei voi olla niin, että kun Venäjä miehittää itsenäiseltä valtiolta alueen, asetetaan pakotteet, odotellaan viisi vuotta ja sitten puretaan pakotteet ilman, että Venäjä on poistunut miehittämiltään alueilta.

Kuvitellaan tilanne, jossa Venäjä miehittää vaikkapa Suomelta alueen, esimerkiksi Pohjois-Karjalan tai Kymijoen itäpuolisen alueen. Kansainvälinen yhteisö oletettavasti reagoi jotakuinkin samoin kuin Krimin tilanteessa vuonna 2014, eli tuomitsemalla teon ja asettamalla heppoisia pakotteita Venäjälle. Pakotteet pysyvät viitisen vuotta, asia unohtuu muualla kuin Suomessa ja muut ovat valmiita purkamaan pakotteet, vaikkei Venäjä ole poistunut Suomelta miehittämiltään alueilta. Kuinka moni hyväksyy tämän? Minä en. Joku tietysti miettii, että noin ei voi käydä tai tule käymään Suomelle. Näin on kuitenkin käynyt jo Venäjän liittoutumattomalle naapurimaa Ukrainalle ja tilanne jatkuu edelleen. Vastaavaa toimintaa ei pidä hyväksyä ollenkaan. Siten suojellaan Suomenkin koskemattomuutta.

Arvaamattomuutensa vuoksi Venäjään on suhtauduttava varauksella, vaikka Ukraina vapautuisikin miehityksestä. Venäjä pyrkii saamaan otetta Euroopan maista kaikin keinoin, joten esimerkiksi Itämeren kaasuputkia ja muuta energiariippuvuutta Venäjästä on vastustettava

http://asserikinnunen.puheenvuoro.uusis ... -seuraavia

Olen pitkälti ollut samaa mielta ja olen edelleenkin.

Sinun mielipiteesi voit työntää itseesi sinne minne aurinko ei paista.

Kuvitelma siitä, että Suomi olisi seuraava taas kertoo melko vähäisestä Ukrainan, tai geopolitiikan tuntemuksesta.
Tomsteri2
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Teppo » 21.08.2019 18:03

Ja vastaperusteluja on aivan turha odottaa, kun on Tomsterilta kysymys. Kun ei vain riitä, niin ei riitä.
Puheenvuoro on asiaa. Ei siinä ole huomauttamista.
Teppo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Razor » 21.08.2019 18:05

Minä taasen olen erimieltä sillä Suomella ja Venäjällä on ihan erinlainen menneisyys kuin Ukrainalla ja Venäjällä. Venäjällä ei ole mitään tarvetta operoida sotilaallisesti Suomessa koska Suomi on pitänyt Naton vakinaiset joukot sen ulkopuolella. Kokoajan kuitenkin Suomea ajetaan enemmän ja enemmän Naton syliin joka taasen aiheuttaa riskin Venäjälle joka joutuu tottakai siirtämään kalustoa ja joukkoja Suomen rajalle ja hetken päästä Suomi luetaan jo uhaksi Venäjälle. Kun täällä on oltru neutraalisti niin ollaan saatu rauhassa olla ja elää ilman Venäjän uhkaa. Nini sai Ukrainakni niin kauan kuin se vain piti yhteiskuntajärstyksestään kiinni eikä antanut maata syöstä konfiktiin ja väkivallalla tilalle länsi-mieliset ja Venäjä-vastaiset. Ukraina siis kusi omat asiat mutta Suomi ei vielä kussut. Mitään Venäjän uhkaakaan ei Suomella ole joten siis on idioottimaista näitä kahta maata keskenään kun molemmissa on tapahtunut ihan eri asioita.
Razor
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Tomsteri2 » 21.08.2019 18:11

Teppo kirjoitti:Ja vastaperusteluja on aivan turha odottaa, kun on Tomsterilta kysymys. Kun ei vain riitä, niin ei riitä.

Puusilmäpakenija: Tämä oli perusteluni:
Kuvitelma siitä, että Suomi olisi seuraava taas kertoo melko vähäisestä Ukrainan, tai geopolitiikan tuntemuksesta.

Pakenetko niin lujaa, ettet ehdi lukea.
Tomsteri2
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Sergei » 21.08.2019 18:16

Tomsteri2 kirjoitti:
Teppo kirjoitti:Ja vastaperusteluja on aivan turha odottaa, kun on Tomsterilta kysymys. Kun ei vain riitä, niin ei riitä.

Etpä tajunnut pointtia. Blogisti sanoo, että JOS Suomi olisi seuraava, niin toimisivatko länsimaat samalla tavalla kuin Ukrainassa: määräisivät pakotteita pahoittelisivat tapahtunutta ja jonkin ajan kuluttua, jotkut maat vaatisivat pakotteiden purkua ja Suomikin jäisi ns. jäätyneeksi konfliktiksi
Sergei
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Tomsteri2 » 21.08.2019 18:19

Sergei kirjoitti:
Tomsteri2 kirjoitti:

Etpä tajunnut pointtia. Blogisti sanoo, että JOS Suomi olisi seuraava, niin toimisivatko länsimaat samalla tavalla kuin Ukrainassa: määräisivät pakotteita pahoittelisivat tapahtunutta ja jonkin ajan kuluttua, jotkut maat vaatisivat pakotteiden purkua ja Suomikin jäisi ns. jäätyneeksi konfliktiksi

Jos ja jos, arvailut pois ja faktaa esiin. Suomessa ei ole tapahtunut vallankaappausta ja tapettu venäläisiä, ei voi mitenkään verrata.
Tomsteri2
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Sergei » 21.08.2019 18:28

Razor kirjoitti:Minä taasen olen erimieltä sillä Suomella ja Venäjällä on ihan erinlainen menneisyys kuin Ukrainalla ja Venäjällä. Venäjällä ei ole mitään tarvetta operoida sotilaallisesti Suomessa koska Suomi on pitänyt Naton vakinaiset joukot sen ulkopuolella. Kokoajan kuitenkin Suomea ajetaan enemmän ja enemmän Naton syliin joka taasen aiheuttaa riskin Venäjälle joka joutuu tottakai siirtämään kalustoa ja joukkoja Suomen rajalle ja hetken päästä Suomi luetaan jo uhaksi Venäjälle. Kun täällä on oltru neutraalisti niin ollaan saatu rauhassa olla ja elää ilman Venäjän uhkaa. Nini sai Ukrainakni niin kauan kuin se vain piti yhteiskuntajärstyksestään kiinni eikä antanut maata syöstä konfiktiin ja väkivallalla tilalle länsi-mieliset ja Venäjä-vastaiset. Ukraina siis kusi omat asiat mutta Suomi ei vielä kussut. Mitään Venäjän uhkaakaan ei Suomella ole joten siis on idioottimaista näitä kahta maata keskenään kun molemmissa on tapahtunut ihan eri asioita.

Onhan itänaapurin ollut kautta aikojen tarvetta operoida ulkomaille ja Suomessakin 70 vuotta sitten.

Mitenkä ihmeessä Suomi on pitänyt "NATO:,n joukot sen ulkopuolella" Onhan ne käyneet useasti maassamme harjoittelemassa. Eikä vakinaisia Naton joukkoja Suomessa voi ollakaan kun maa ei ole NATO;ssa ja vaikka olisikin, se ei vaadi NATO: joukkoja Suomeen.

Ja kun Venäjä siirtää joukkojaan Suomen rajalle, vaikka Suomi ei ole edes NATO:ssa niin kyllä se on täysin provosoivaa käytöstä. Suomella on oikeus varautua puolustamaan näin ollen maataan ihan millä joukoilla tahansa kunhan pysyvät valtiorajojensa sisällä. Niinhän se Venöjälläkin on vastaava oikeus.

Venäjällä ei ollut mitään oikeutta mennä Ukrainaan, eikä oikeutta tulla Suomeenkaan.
Sergei
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Teppo » 21.08.2019 18:29

Täyttä faktaa.
Teppo
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Sergei » 21.08.2019 18:32

Tomsteri2 kirjoitti:
Sergei kirjoitti:
Tomsteri2 kirjoitti:

Jos ja jos, arvailut pois ja faktaa esiin. Suomessa ei ole tapahtunut vallankaappausta ja tapettu venäläisiä, ei voi mitenkään verrata.

Mitä ihmeen faktaa? Kyllä
sitä spekuloida voi koska sekä Ukraina että Suomi ovat ilman NATO:n suojaa ja ydinasepelotetta ja nyt nähtiin, miten Ukrsunsn on käynyt. Mikä estää Suomelle käyvän vastaavalls9 tavalla, jos Venäjä haluaisi Suomesta puskurialueen länttä vastaan?
Sergei
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

Seuraava

Paluu Uutiskeskustelu