Piha

Kaikkea puutarhasta, kasvit ,työkalut, niksit,
Piha kaikkina vuodenaikoina.

Re: Piha

ViestiKirjoittaja Visiiri » 08.09.2019 14:18

Tämä tuhkalipeällä pesu on hyvä, kun tuhkaa kerran on. Ei maksa mitään.
Jos on esim ulkorakennuksia joissa on huopakatto, se tuppaa jäkälöitymään jos on varjoinen paikka.

Ei nyt ihan tätä asiaa mutta tuli mieleen. Jos puutarhassa on vanha puu, omenapuu joka jäkälöityy tai irtoaa kuorta kun jänikset ovat vikuuttaneet kuorta.
Olen tehnyt näin. Revin kaiken irtonaisen kuoren pois. Pesen ja harjaan rungon aika kovalla kädellä ihan puhtaaksi. Saa kuivua.
Sen jälkeen sivelen siihen venetervaa. Ei kasva sienet eikä jäkälä ja puu kasvattaa uutta kuorta reunoilta keskukseen.
Visiiri
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Harriet » 10.09.2019 12:04

Kiitos vinkistä, mutta tästä tuhkimosta ei ole enää katolle keikkumaan, tuhkaa olis kyllä ja sammaltakin vähän jokapaikassa... Tuhkia tosin kertyy paljon ja olen se joka ne tyhjentää ja hävittää...

Pelakuut, krassit, aitoihmepensaat jne. ovat vasta yltyneetkin kukkimaan ja nuppuja tekemään :o Mutta varjoisemmalle puolen taloa, tiellepäin, olen alkanut laittaa astioihin jo havuja, kanervia, oksia yms.
Harriet

ViestiKirjoittaja Visiiri » 10.09.2019 12:52

Harriet kirjoitti:Kiitos vinkistä, mutta tästä tuhkimosta ei ole enää katolle keikkumaan, tuhkaa olis kyllä ja sammaltakin vähän jokapaikassa... Tuhkia tosin kertyy paljon ja olen se joka ne tyhjentää ja hävittää...

Pelakuut, krassit, aitoihmepensaat jne. ovat vasta yltyneetkin kukkimaan ja nuppuja tekemään :o Mutta varjoisemmalle puolen taloa, tiellepäin, olen alkanut laittaa astioihin jo havuja, kanervia, oksia yms.

Eihän sitä korkealle katolle pysty kiipeämään.
Meillä on mökillä vanhanajan paloruisku, sillä minä laitan menemään :happy:
Meillä kukkii enää syysasteri, kultapiisku,punalatva ja kultapallot.
Kesäkukista Cosmos ja kesämalvikki.
Muutama surkea samettikukka.
Ostin taas kevätsipuleita vaikka lupasin, että annan olla.
Niin aina.
Visiiri
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja marjatta1 » 10.09.2019 16:05

Visiiri kirjoitti:
Harriet kirjoitti:Kiitos vinkistä, mutta tästä tuhkimosta ei ole enää katolle keikkumaan, tuhkaa olis kyllä ja sammaltakin vähän jokapaikassa... Tuhkia tosin kertyy paljon ja olen se joka ne tyhjentää ja hävittää...

Niin aina.

Sammalta kasvaa meijänkin yhen mökin katolla ja niin kauan se ei haittaa, jos katto vaan pysyis ehjänä...
Selkä vääränä kaivoin syysleimut kukkapenkistä ylös ja istutin ne uudestaan. Tosin ne oikeastaan ovat ihan väärässä paikassa, talon seinustalla kasvamassa ja sokkelille ei hyvää tee kasvien pitäminen ja kastelu ko. paikassa, mutta siinä ne nyt kuitenkin ovat...
Ja ajatukset taas ovat hankalia naapureita sikäli, että ne pyrkivät julki.
— Yrjö Kivimies
marjatta1
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja perhosefekti » 10.09.2019 19:56

Keräsin viimeiset marja-aroniat takikselta. Nyt kattilassa tuloillaan hilloa. Lopputuloksena siis marja-aronia-rommi-hillo. Kolme vuotta sitten keittelin niistä ison satsin mehua omenoiden kanssa, koska omppuja oli törkeen paljon. Nyt ei ole. Pari hassua puussa. No ei tänä kesänä täällä ole ollut ampiaisiakaan. Pari hassua nähnyt. Kimalaisia taas ollut tosi paljon, mutta ei tainnut omppupuut ja ne kohdata, tai sitten ne ei vaan välitä ompunkukista?
perhosefekti
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Harriet » 11.09.2019 09:30

Visiiri kirjoitti:

Niin aina.

Samettikukkia hankin tänäkeväänä lehtikaalien suojaksi, vm. vei ruiskutuksista & jatk. silmälläpidosta huolimatta kaaliperhosen toukat :cry: Mutta samettikukat kukkivat edelleen komiasti, samoin kehäkukat. :angel:

p.s.
Meillä pitäis uusia 40 v katto muutenkin jo...
Harriet

ViestiKirjoittaja marjatta1 » 11.09.2019 18:35

Keväällä ostetuista mansikan taimista otin rönsyt talteen ja istutin ne rönsyt maahan ja mustaa muovia oli sitten mullan päällä ja reiät muovissa taimien kohdalla. Saa nähdä miten lähtevät kasvamaan. Ainakin aika vähän tuli mansikoita niistä tänä kesänä istutetuista mansikan taimista...
Ja ajatukset taas ovat hankalia naapureita sikäli, että ne pyrkivät julki.
— Yrjö Kivimies
marjatta1
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja perhosefekti » 11.09.2019 18:46

marjatta1 kirjoitti:Keväällä ostetuista mansikan taimista otin rönsyt talteen ja istutin ne rönsyt maahan ja mustaa muovia oli sitten mullan päällä ja reiät muovissa taimien kohdalla. Saa nähdä miten lähtevät kasvamaan. Ainakin aika vähän tuli mansikoita niistä tänä kesänä istutetuista mansikan taimista...

Joo takapihan kulmasta nurmikoituneesta mansikkapenkistä poistin taimet minäkin. Ei tullut mansikoita, ja ajattelin kokeilla parempaa kasvupaikkaa (jota ei vielä ole). Lapiolla maasta taimet ylös ja juuriston puhdistus ja vesihuuhtelu. Sitten istutin ne istutusruukkuihin. Eilen kaivoin ne maahan ruukkuineen (yläreina jäi näkyviin) parempaan paikkaan talvehtimaan. Ensi keväänä ruukut sitten ylös ja siirto siiheksi mennessä mietitylle ja toteutetulle paikalle. Saas nähdä kuin käy.
perhosefekti
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Johan Lewis » 12.09.2019 20:38

Joitain mansikantaimia säilytetään kellarissa odottamassa kevään maahanpanijaisia.

https://www.viherpeukalot.fi/mansikka

Kyntäjän poikana lueskelen joskus näitäkin sivuja vaikka nykyisin ei varsinaista tarvetta olekaan, mutta tottumus on toinen luonto.

https://www.youtube.com/watch?v=xpSydVNwUw4
Johan Lewis

ViestiKirjoittaja Johan Lewis » 13.09.2019 09:04

Olisikohan nämä veriseitikkejä? :think:

https://aijaa.com/G7Duh5

https://aijaa.com/RqqYY8

Löytyy kosteahkoilta, puita kasvavilta rannoilta, kuin joskus myös pihoilta.

Asiaan liittyen:

https://www.karjalainen.fi/uutiset/uuti ... tem/228685
Johan Lewis

EdellinenSeuraava

Paluu Oma puutarha ja piha