Juhannustaikoja..

Sana on vapaa!

Juhannustaikoja..

ViestiKirjoittaja Apostata » 23.06.2017 09:21

Juhannus on suomalaisessa mytologiassa mystiikan aikaa. Yöttömään yöhön on kautta aikain liittynyt taikoja, loitsuja ja käsityksiä, joihin ihmiset eivät ainoastaan uskoneet. He tiesivät. He tiesivät, että loitsut lepyttävät henkiä ja parantavat omaa elämää.

Uskomaton aarreaitta on Suomen kansan vanhat runot. Poimimme sieltä juhannukseen ja läntiseen Suomeen painottuvan otoksen. Alkuperäinen kieliasu on paikoin roisi.

Vuosiluku paikkakunnan perässä tarkoittaa vuotta, jolloin teksti on merkitty muistiin.

- Vasikka ennustaa "huoruuden"

Jos nainen menee juhannusyönä vasikkaläävään ja kysyy mustalta vasikalta: "Tulenko minä tänä vuonna huoraksi?", niin jos hän tulee, vasikka vastaa "tuleet". Jos hän ei tule, vasikka vastaa "et".

Eurajoki 1893

Maidon voi varastaa etukäteen

Kun juhannusyönä menee toisen karjalaitumelle ja ottaa mukaansa kolme varastettua käsiliinaa, ja niihin pyyhkii kastetta ruohoista ja menee sitten omalle maallensa ja vääntää kasteen pois hantuukista, niin sillä tulee toisen karjan lypsy hänelle. Maito varastetaan lehmältä jo ennen kun lehmä on edes poikinutkaan.

Pori 1904

Petollinen sulhanen lentää haukalla

Kun juhannusyönä menee vasta karsitun puun juurelle, niin jos sulhanen on petollinen, näkee sen ohitse lentävän haukan selässä ja huutavan: "Minä lennän lekottelen linnun suuren lonkkehilla, vaik konkkani mua kokottaa, ei hän mua sentään sieppaa. Minä en häntä milloinkana lähe yhtä kertaa kaappaan."

Tyrvää 1903

Silakat näyttävät sulhasen

Piti juhannusattoniltana syödä seitsemän kovaksi paistettua silakkaa ja mennä tienhaaraan ja seistä lakanan päällä ja sanoa: "Tule ja näytä kuka on minun tuleva sulhaseni."

Hämeenlinna 1910

https://www.ilkka.fi/uutiset/kotimaa/mu ... -1.2322335

Aikansa Facebook.. :rolleyes:
Apostata
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

Re: Juhannustaikoja..

ViestiKirjoittaja Talvisota » 23.06.2017 09:25

Nyt nokka kohti mökkiä, reipas tunti menee, niin pääsee tekemään juhannustaikoja :happy:
Talvisota
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Apostata » 23.06.2017 09:33

Talvisota kirjoitti:Nyt nokka kohti mökkiä, reipas tunti menee, niin pääsee tekemään juhannustaikoja :happy:

Keppi muurahaispesässä karkottaa karhun

Karhu ei koske eläviin, kuin pannaan elävätä hopejata kynään ja siihen leppätappi ja viijään juhannusyönä kusijaispesään ja sanotaan, että "en kiellä kiertämästä, vaan kiellän kielin koskemasta, suin rumin mutelemasta".

Pohjois-Pohjanmaa 1881

Onkos siellä mökillä päin karhuja?.. :)
Apostata
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja palvelut1 » 23.06.2017 10:08

Satu kirjan juttuja :smoke4:
palvelut1
VIERAILIJA
VIERAILIJA

ViestiKirjoittaja Backstage » 23.06.2017 10:08

Joku noheva juhannustonttu voisi taikoa juhannuksena läjän matuja järven pohjaan.
Backstage
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja awa » 23.06.2017 10:14

Talvisota kirjoitti:Nyt nokka kohti mökkiä, reipas tunti menee, niin pääsee tekemään juhannustaikoja :happy:

Olen jo mökillä. Pitäisi taikoa ruokaa pöytään.
Jääkaappi simahti. Nyt aletaan elää aikaa ennen jääkaappia.
Otat vaa asiakses miettiä sitä, ketkä ovat oikeita ystäviä ja ketkä perässähiihtelijöitä ja keitä itse käytät hyväksesi esittämällä ystävää, vaikka oikeasti et olekaan. Msusi
Olen sitä mieltä, että rajat valvontaan ja vieraiden on aika lähteä kotiinsa.
awa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja ..viduixmän.. » 23.06.2017 13:48

Backstage kirjoitti:Joku noheva juhannustonttu voisi taikoa juhannuksena läjän matuja järven pohjaan.

Niille ois pitäny järjestää juhannuspilkit kilpisen jäälle, palkintona osallistujille ilmainen maassa oleskelu paikka.
..viduixmän..
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

Paluu Yleinen keskustelu