Pohdintoja

Sana on vapaa!

Re: Pohdintoja

ViestiKirjoittaja Slaba » 03.07.2017 14:18

muuanmiäs kirjoitti:Minua on jo pitkään vaivannut seuraava dilemma:

Oletetaan, että olen ollut päivän Saariselän tunturialueella hiihtämässä maalis-huhtikuun keväthangilla ja olen unohtanut uskolliset RayBanini kotiin, tai eräkämpälle. Sen jälkeen voin taatusti sanoa: "Olen lumisokea".

Jos taas olen ollut peltikattoisen talomme vintillä oikein kovan ukkoskuuron aikana ja on tullut vettä kuin aisaa ja rakeita seassa hirveällä räminällä, enkä sen jälkeen kuule mitään, niin voinko sanoa: "Olen sadekuuro"?
:biggrin2:

Samanlainen ongelma on Formulakuskeilla tuo vauhtisokeus.
"Asiat saa näyttämään itselleen sopivilta, kunhan ottaa huomioon vain ne asiat, jotka itselle sopivat"

Vanha Kyrsäniemeläinen sanonta
(Yleisessä käytössä suvakkien mediassa)
Slaba
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Frankie » 03.07.2017 21:22

Pistaasi kirjoitti:Täällä voi pohtia ja kysellä mieltä vaivaavia asioita.

Minua alkoi vaivaamaan ihan hassu asia. Eläimethän näkevät unia, mutta osaavatko ne erottaa unen todellisuudesta?

Setäni ja 2 paljon vanhempaa serkkuani olivat mettämiehiä oikein viimmosen päälle. Heillä oli kaksi suomen ajokoiraa: Nuto ja Tupu. Jänis metällä kävivät ja eiköpähän me iskän kanssa joskus satuttu viikonloppuna följyyn. Me oltiin kyllä enämpi kalamiehiä. No kuitenkin sitten metässä kulettiin sitä louskutusta kuunnellen. Oli muuten toinen koira joku Suomen valio tai mestari tai joku sen sellainen. Kyllä ne yleensä sen jäniksen saivat ammuttua, jos siellä pupu oli.

No niin, ennen kuin taas menee jaaritteluksi: Minulle laitettiin yleensä peti lattialle, kun punkat loppui. Ei siinä mitään ollut. Hyvin tarkeni. Nuto ( Äiti koira) nukkui isäntänsä jaloksissa, eikä totisesti omaa tytärtään sinne laskenut. Niinpä Tupu hakeutui minun punkkani jalkopäähän. Joskus vierelle.

Oliskohan Tupu ollut ollut jotain alle 2v. Ja se koira totisesti näki unia! Olen itse tosi syväuninen, mutta kyllä Tupu herätti monta kertaa, kun se ajoi jänistä unissaan. Ei se haukkunut, mutta jalat kävi ja jonkinlaista vuhf vuhf! kuului suupielestä, silleen hillitysti. Käytiin sitten yhdessä yöllä kusella.

Uskallan väittää, että ainakin mettäkoirat näkevät unia.
Frankie
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Frankie » 03.07.2017 21:32

muuanmiäs kirjoitti:Minua on jo pitkään vaivannut seuraava dilemma:

Oletetaan, että olen ollut päivän Saariselän tunturialueella hiihtämässä maalis-huhtikuun keväthangilla ja olen unohtanut uskolliset RayBanini kotiin, tai eräkämpälle. Sen jälkeen voin taatusti sanoa: "Olen lumisokea".

Jos taas olen ollut peltikattoisen talomme vintillä oikein kovan ukkoskuuron aikana ja on tullut vettä kuin aisaa ja rakeita seassa hirveällä räminällä, enkä sen jälkeen kuule mitään, niin voinko sanoa: "Olen sadekuuro"?
:biggrin2:

Tekisi tietysti mieluusti vastata että et. Mutta kuka Sinustakaan tietää 8-)
Frankie
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja ojatuomi » 03.07.2017 23:42

Frankien kivan koirajutun luettuani (kiitos siitä Frankie) tuli mieleeni toinen koiriin liittyvä asia jota olen pohtinut. Koirilla on oltava joku aisti josta ihmisellä ei ole mitään käsitystä.

Ajatellaan omakotitaloa jossa on sisällä ihmisiä ja koira. Koira on lattialla, ikkunoiden alareunat ovat niin korkealla että koira ei edes voisi nähdä pihalle kuin hyvin ylös, mutta koira ei sinne edes katsele. Sisällä voi soida musiikki, on radio tai tv päällä ja ääni peittää alleen myös ulkona olevat hieman vaimeammat äänet. Kohta pihalle tulee joku, kenties ihminen, kenties joku eläin, ehkä jänis. Maassa lattialla makaava koira havaitsee pihaliikkujan jollakin kummalla konstilla, nousee ylös ja alkaa haukkumaan. Minkä aistin tms avulla koira sai tietoonsa pihalla olevasta? Minusta se ei voi olla kuuloaisti joskin on luultavimmin se kuin mikään muu aisti. Lisäksi tuntuu siltä että koira havannoi tuollaisia asioita paremmin ja varmemmin pimeällä kuin valoisalla mutta tästä en ole varma.
ojatuomi
Torvi kahvilalainen
Torvi kahvilalainen

ViestiKirjoittaja Icemonkey3 » 04.07.2017 01:35

ojatuomi kirjoitti:Frankien kivan koirajutun luettuani (kiitos siitä Frankie) tuli mieleeni toinen koiriin liittyvä asia jota olen pohtinut. Koirilla on oltava joku aisti josta ihmisellä ei ole mitään käsitystä.

Ajatellaan omakotitaloa jossa on sisällä ihmisiä ja koira. Koira on lattialla, ikkunoiden alareunat ovat niin korkealla että koira ei edes voisi nähdä pihalle kuin hyvin ylös, mutta koira ei sinne edes katsele. Sisällä voi soida musiikki, on radio tai tv päällä ja ääni peittää alleen myös ulkona olevat hieman vaimeammat äänet. Kohta pihalle tulee joku, kenties ihminen, kenties joku eläin, ehkä jänis. Maassa lattialla makaava koira havaitsee pihaliikkujan jollakin kummalla konstilla, nousee ylös ja alkaa haukkumaan. Minkä aistin tms avulla koira sai tietoonsa pihalla olevasta? Minusta se ei voi olla kuuloaisti joskin on luultavimmin se kuin mikään muu aisti. Lisäksi tuntuu siltä että koira havannoi tuollaisia asioita paremmin ja varmemmin pimeällä kuin valoisalla mutta tästä en ole varma.

Meillä koirat tunnistaa automme äänen sadan metrin päästä.
Kokatil vielä kauempaa.
Icemonkey3
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja arkasika » 04.07.2017 02:56

anarkistialkuasukas kirjoitti:
arkasika kirjoitti:Periaate on se että eläin kykenee kaikkeen sellaiseen mihin sen tarpeellista kyetä. Oppii vaikka puhumaan jos olisi välttämätöntä...tarvitsisi vain riittävästi aikaa.

Unen ja valveen sekoittaminen toisiinsa ei anna eläimelle etua...evoluutio ei siis toteuta sellaista.

Unethan mm. poistaa stressiä, joten kyllä siitä on etua.

Putosit taas kyydistä...oli puhe siitä että unen ja valvetilan sekoittamisesta ei ole eläimelle etua. (Sinullekin tuli heti väärinkäsitys kun sekoitit unen ja valveilla olon).
arkasika
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Pistaasi » 04.07.2017 18:35

ojatuomi kirjoitti:Frankien kivan koirajutun luettuani (kiitos siitä Frankie) tuli mieleeni toinen koiriin liittyvä asia jota olen pohtinut. Koirilla on oltava joku aisti josta ihmisellä ei ole mitään käsitystä.

Koira kykenee kuulemaan lähes nelinkertaisesti ihmiseen verrattuna joten luultavasti se on oppinut että sillä mistä suunasta tai missä äänni kuuluu on merkitystä, ajattelisin. Ajattelisin myös että jos koiraa ei ole pienestä saakka siedätetty ääniin voi tavallisessa aanten täyttämässä kodissa oleskelu olla hirmu stressaavaa. Ajatelkaa jos kaikki olisi 4 kertaa isomalla :shock:
Kukka ja lintu ovat ilon opettajia.
~ Sören Kierkegaard
Pistaasi
Vuoden Torikahvilalainen 2016
Vuoden Torikahvilalainen 2016

Paikkakunta: 25 000–28 000 valovuoden päässä Linnunradan keskustasta galaksin kierteishaarojen välissä.

ViestiKirjoittaja arkasika » 04.07.2017 19:44

Pistaasi kirjoitti:

Koira kykenee kuulemaan lähes nelinkertaisesti ihmiseen verrattuna joten luultavasti se on oppinut että sillä mistä suunasta tai missä äänni kuuluu on merkitystä, ajattelisin. Ajattelisin myös että jos koiraa ei ole pienestä saakka siedätetty ääniin voi tavallisessa aanten täyttämässä kodissa oleskelu olla hirmu stressaavaa. Ajatelkaa jos kaikki olisi 4 kertaa isomalla :shock:

Koira myös haistaa "tuhatkertaisesti" minuun verrattuna. Olen allerginen koiralle mutta arvostan niitä korkealle jo siitäkin syystä että että se tarjoaa valtavan houkutuksen älyllisille pohdinnoille. En tiedä mitä "miljoona" vuotta sitten tapahtui mutta arvelen että eräs susilaji vain irtautui laumasta ja lyöttäytyi ihmisen kaveriksi. Tai sitten ihminen tappoi emon ja kasvatti pennuista itselleen kavereita.

Niin tai näin mutta siitä tuli "Koira". Sen lempipuuhia oli ja on vieläkin esi-isiltä peritty innostus juoksemiseen ja saaliin takaa-ajoon samoin sillä näyttää olevan synnynäinen taipumus puolustaa isäntäänsä vaikka oman henkensä uhalla.

Koira myös "puhuu" ihmiselle. Vireän yksilön "kehon kieli" on aivan uskomaton...jopa "Lucy" Ballilla, Greta Garbolla tai itse Chaplinilla olisi paljon opiksi otettavaa koiran kehon kielestä. Mainitut henkilöthän olivat maailman tunnetuimpia "kokovartalonäyttelijöitä".

Kyllä jokainen koira varmaankin tarvisisi aina uuden vuoden pippaloiden ajaksi kuulosuojaimet korviinsa.
arkasika
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Icemonkey3 » 04.07.2017 21:49

arkasika kirjoitti:
Pistaasi kirjoitti:

Koira myös haistaa "tuhatkertaisesti" minuun verrattuna. Olen allerginen koiralle mutta arvostan niitä korkealle jo siitäkin syystä että että se tarjoaa valtavan houkutuksen älyllisille pohdinnoille. En tiedä mitä "miljoona" vuotta sitten tapahtui mutta arvelen että eräs susilaji vain irtautui laumasta ja lyöttäytyi ihmisen kaveriksi. Tai sitten ihminen tappoi emon ja kasvatti pennuista itselleen kavereita.

Niin tai näin mutta siitä tuli "Koira". Sen lempipuuhia oli ja on vieläkin esi-isiltä peritty innostus juoksemiseen ja saaliin takaa-ajoon samoin sillä näyttää olevan synnynäinen taipumus puolustaa isäntäänsä vaikka oman henkensä uhalla.

Koira myös "puhuu" ihmiselle. Vireän yksilön "kehon kieli" on aivan uskomaton...jopa "Lucy" Ballilla, Greta Garbolla tai itse Chaplinilla olisi paljon opiksi otettavaa koiran kehon kielestä. Mainitut henkilöthän olivat maailman tunnetuimpia "kokovartalonäyttelijöitä".

Kyllä jokainen koira varmaankin tarvisisi aina uuden vuoden pippaloiden ajaksi kuulosuojaimet korviinsa.

Täällä just odotetaan pienellä kauhulla iltaa. On täkäläinen itsenäisyyspäivä.
Innokkaimmat (kännisimmät) aloitti jo eilen illalla.
Icemonkey3
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Talvisota » 04.07.2017 21:53

Pistaasi kirjoitti:
Artjom kirjoitti:
Pistaasi kirjoitti:Täällä voi pohtia ja kysellä mieltä vaivaavia asioita.

Minua alkoi vaivaamaan ihan hassu asia. Eläimethän näkevät unia, mutta osaavatko ne erottaa unen todellisuudesta?

Ei ihmisetkään unen aikana tajua että kyse on unesta(yleensä). Eläimen muisti voi olla niin heikko ettei edes muista unta. Veikkaan että aivokapasiteetti ei riitä aitojen unien näkemiseen jossa tapahtuu asioita.

:hymis: Naapurissa oli ajokoira kun olin pieni. Ajokoira sätki jalkojaan kuinolisi juossut, maatessaan unessa kyljellään, ja äänteli. Naapurin isä sanoi että se ajaa jänistä,

Tuota sätkimistä unessa tekee moni koira, minun molemmat koirat tekevät sitä :happy: valveilla ollessa eivät sitten juokse metriäkään :happy:
Talvisota
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu