Pohdintoja

Sana on vapaa!

Re: Pohdintoja

ViestiKirjoittaja arkasika » 07.07.2017 13:18

perhosefekti kirjoitti:
arkasika kirjoitti:
Koira myös haistaa "tuhatkertaisesti" minuun verrattuna. Olen allerginen koiralle mutta arvostan niitä korkealle jo siitäkin syystä että että se tarjoaa valtavan houkutuksen äly]

Väitteesi pitävät pääsääntöisesti paikkansa mutta ne ovat itsestään selvyyksiä eikä niitä tarvitsisi enää selitellä muka viisaina havaintoina. Tiedelehdet eivät kuitenkaan ole "raamattuja" olen lukenut nämä samat asiat joilla koitat loistaa.

Toimittajille ja jopa tutkijoillekin näyttää tulleen usein perustavan laatuinen kömmähdys kun sanotaan että koira on niin ja niin älykäs, apina on niin ja niin älykäs ja papukaija on niin ja niin älykäs. Sitä ei enää sanota että ihminen on niin ja niin älykäs koska ihmisistä tiedetään että "terveissä" ihmisissä on suuriakin älyllisiä eroja. Tämä pätee tietenkin myös eläimiin, siis terveisiin, mitä tutkijat, tiedetoimittajat tai palstakeskustelijat eivät näytä aina muistavan.

Olen lukenut noita lehtiä niin kauan (ja luen niitä mielelläni) että olen alkanut havaita milloin tutkija "olettaa" ja siinä vaiheessa yleensä toimittaja jo vetelee omia johtopäätöksiään ja kirjoittaa ne tosina. Eikä se niin tuomittavaa olekaan koska se palvelee myyntiä.

Pahoittelen että "lauon" asioita näin mutta ainahan on lupa laukoa takaisin.

Ei minulla ole minkäänlaista tarvetta loistaa tiedoilla. Tieto on henkilökohtaista pääomaa, joka auttaa ymmärtämään olevaisuuden lainalaisuuksia, ja sitä, miten maailma/kaikkeus makaa. Pahoittelut siitä, jos empiiriset kokemuksenikin on sinulle itsestäänselvyyksiä. Kaikille ne ei ole. Ei tieto, kokemkset, eikä viisauskaan vähene jaettaessa. Siitä erikoisia, että tietämys ainoastaan lisääntyy. Ja kulkee omia polkujaan eteenpäin jalostuen. Siksi niitä kannattaa vaalia kuin kauneinta luonnon villiä kukkaa. Myös hiljaisen tiedon osalta.

Luonnosta tekeekin mielenkiintoisen sen varioituminen. Kaikilla tasoilla. Myös lajitasolla, kun tarkastellaan "saman" lajinkin edustajia Vaikka olenkin ollut pitkästi toistakymmentä vuotta esim. Tiede- lehden tilaaja, niin lähtökohtaisesti suhtaudun tietyllä varauksella edelleenkin moniin asioihin. Myös tuon laadukkaan lehden osalta.

Minä pidän suorapuheisuudesta, joten ei ole mitään tarvetta pahoitella. Ei itsellänikään ole tarvetta "laukoa takaisin".

Aiemmin ketjussa tosiaan ihmeteltiin koiran lähes supervoimiin ulottuvaa kuuloa. Jääapina oli todellakin oikeassa, että kuulo on valikoiva. F heitti ajatuksen, ettei ole kuulosta kaikilta osin, eikä edes pohjimmiltaan kysymys. Olen molempien kanssa samaa mieltä. Koiralla on vaisto, jota monella ihmisellä ei enää ole. Voisi olla, että sekin aistii kuuloalueensa ulkopuolisia ääniä jollain tasolla tuntoaistin kautta? Koira "lukee" näkemäänsä ympäristöä primitiivisemmin kuin suurin osa ihmisistä. Vaikka se ei ikkunan alapuolella voikaan luoda kohteeseen katsettaan, eikä edes kuule sitä, niin mahdollisesti ikkunoista sitten huomaa lintujen ja kasvien reagoinnin tai jtkn?

Vireän yksilön hajuaisti on kaiketi kuitenkin satoja tai jopa tuhansia kertoja kuuloa "supervoimakkaampi". Voi jopa riittää että vain muutama hajumolekyyli tunkeutuu ulkoa puuseinän läpi tai ikkunoiden raoista sisätiloihin niin koira havaitsee vieraan ominaishajun ja ilmaisee sen murisemalla.

Vihikoira seuraa etsittävää ihmistä vaatekappaleesta saadun ominaistuoksun perusteella. Miten se voi vain polkua nuuhkimalla seurata perässä pitkiäkin matkoja? Kysymys ei tietenkään ole mistään salaperäisestä vaistosta vaan siitä että ihmisen ominaishajusta kertovat hajumolekyylit tunkeutuvat kengän pohjan läpi ja jättävät polkuun jalan hajujäljet seurattaviksi.
arkasika
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja perhosefekti » 07.07.2017 14:39

arkasika kirjoitti:
Vireän yksilön hajuaisti on kaiketi kuitenkin satoja tai jopa tuhansia kertoja kuuloa "supervoimakkaampi". Voi jopa riittää että vain muutama hajumolekyyli tunkeutuu ulkoa puuseinän läpi tai ikkunoiden raoista sisätiloihin niin koira havaitsee vieraan ominaishajun ja ilmaisee sen murisemalla.

Vihikoira seuraa etsittävää ihmistä vaatekappaleesta saadun ominaistuoksun perusteella. Miten se voi vain polkua nuuhkimalla seurata perässä pitkiäkin matkoja? Kysymys ei tietenkään ole mistään salaperäisestä vaistosta vaan siitä että ihmisen ominaishajusta kertovat hajumolekyylit tunkeutuvat kengän pohjan läpi ja jättävät polkuun jalan hajujäljet seurattaviksi.

Niin, koirallahan on äärimmäisen hyvä hajuaisti. Ne hajumolekyylit vaan ei välttämättä kulje esim. navakkaan vastatuuleen tai kaatosateessa optimaalisesti koirankaan hajuaistimeen. Onko vaisto sinusta salaperäistä? Voihan sitä ajatella niin, että se on eri aistien kautta suodattautunutta informaatiota, ja tiedostamattoman ja tahdosta riippumattoman aivojen tietojenkäsittelyprosessin tulos. Reaktio on vastike siitä prosessista.
perhosefekti
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Pistaasi » 11.07.2017 18:06

Olen tässä pohtinut että raamattu on aika pelottava kirja. Viimeaikoina olen törmännyt useisiin lainauksiin raamatusta ja aina ne ovat jotenkin karseita, niin että iho menee kananlihalle kun lukee. Olisi hienoa kuulla jotain kaunista tekstiä raamatusta, tietääkö kukaan? Kieltäydyn lukemasta kokonaisuudessaan sillä olen aika eläytyväinen ja pelkään pääni puolesta :happygirl

Vai pitäisikö minun? Mitä mieltä olette? Onko joku lukenut raamatun läpi?
Kukka ja lintu ovat ilon opettajia.
~ Sören Kierkegaard
Pistaasi
Vuoden Torikahvilalainen 2016

Paikkakunta: 25 000–28 000 valovuoden päässä Linnunradan keskustasta galaksin kierteishaarojen välissä.

ViestiKirjoittaja Veli Pontikka » 11.07.2017 18:18

Pistaasi kirjoitti:Olen tässä pohtinut että raamattu on aika pelottava kirja. Viimeaikoina olen törmännyt useisiin lainauksiin raamatusta ja aina ne ovat jotenkin karseita, niin että iho menee kananlihalle kun lukee. Olisi hienoa kuulla jotain kaunista tekstiä raamatusta, tietääkö kukaan? Kieltäydyn lukemasta kokonaisuudessaan sillä olen aika eläytyväinen ja pelkään pääni puolesta :happygirl

Ei hitossa... Uskonnoliset opukset ovat haitallisia mielenterveydelle ja tupakointi on niihin verrattuna terveellistä jo ihan tilastojenkin valossa.
IL Refugee ja se porsas, jonka susi söi.
Veli Pontikka
Kauhee Apina!
Kauhee Apina!

ViestiKirjoittaja Pistaasi » 11.07.2017 18:49

Veli Pontikka kirjoitti:
Pistaasi kirjoitti:Olen tässä pohtinut että raamattu on aika pelottava kirja. Viimeaikoina olen törmännyt useisiin lainauksiin raamatusta ja aina ne ovat jotenkin karseita, niin että iho menee kananlihalle kun lukee. Olisi hienoa kuulla jotain kaunista tekstiä raamatusta, tietääkö kukaan? Kieltäydyn lukemasta kokonaisuudessaan sillä olen aika eläytyväinen ja pelkään pääni puolesta :happygirl

Ei hitossa... Uskonnoliset opukset ovat haitallisia mielenterveydelle ja tupakointi on niihin verrattuna terveellistä jo ihan tilastojenkin valossa.

:hymis: Niin minäkin mietein, että parempi jättää väliin.
Kukka ja lintu ovat ilon opettajia.
~ Sören Kierkegaard
Pistaasi

Paikkakunta: 25 000–28 000 valovuoden päässä Linnunradan keskustasta galaksin kierteishaarojen välissä.

ViestiKirjoittaja Shiro_Ishii » 11.07.2017 18:55

Artjom kirjoitti:
Pistaasi kirjoitti:Täällä voi pohtia ja kysellä mieltä vaivaavia asioita.

Minua alkoi vaivaamaan ihan hassu asia. Eläimethän näkevät unia, mutta osaavatko ne erottaa unen todellisuudesta?

Ei ihmisetkään unen aikana tajua että kyse on unesta(yleensä). Eläimen muisti voi olla niin heikko ettei edes muista unta. Veikkaan että aivokapasiteetti ei riitä aitojen unien näkemiseen jossa tapahtuu asioita.

Meidän koira ainakin jaloista päätellen juoksee unissaan, et sen perusteella kyllä asioita tapahtuu.
Aito Ug-trolli ja torikahvilan epävirallinen maskotti, ehkä koko maailman virallinen maskotti. Totuus ratkaisee.

Minä elän.
Shiro_Ishii
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Backstage » 11.07.2017 18:57

Shiro tietää että koiransa näkee unia ja Shiron uskonto tietää että koiralla ei ole sielua.
Backstage
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja perhosefekti » 11.07.2017 19:01

arkasika kirjoitti:

On ihmiselläkin tuo hajuaisti "supervoimakas". Nykytutkimusten perusteella tiedetään, että ihmisen hajuaisti on koiran hajuaistia parempi. Ihminen haistaa vain eri hajuja. Me erotamme noin biljoona erilaista hajua. Nenämme ei ole epätarkka. Joten koiran hajuaististakin voi todeta, että se on valikoiva.

On havainnoinnilla jokin kytkös johonkin vaistoihin oltava. Ihmisen vaistotoiminnat vaan ovat tarpeettomuuttaan luultavasti surkastuneet huomattavasti enemmän kuin koiran. Jos vaisto sittenkin on tiedostamattoman primitiiviajattelun tulosta...
perhosefekti
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Icemonkey3 » 11.07.2017 22:19

Minä pohdin, miten päästä tossa uskonnollisessa puhelimessa eroon ärsyttävästä popup-ikkunasta, jossa väittävät, että olen voittanut tonnin lahjakortin.
Tavallista sinnikkäämpi tapaus.
Muutoin olen sitä mieltä, että Kartago on tuhottava.
Icemonkey3
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Artjom » 11.07.2017 22:23

Uusi Testamentti on varmaan ihan ok, ainakin Gandhi tykkäsi.
Artjom
Vuoden Torikahvilalainen 2017(not rly)
Vuoden Torikahvilalainen 2017(not rly)

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu