CERNin tiedemiehet löysivät epätavallisen uuden hiukkasen

Sana on vapaa!

CERNin tiedemiehet löysivät epätavallisen uuden hiukkasen

ViestiKirjoittaja anarkistialkuasukas » 08.07.2017 10:47

"Euroopan hiukkasfysiikan tutkimuskeskuksen Cernin tutkijat kertoivat uusimmasta löydöksestään European Physical Societyn järjestämässä konferensissa Venetsiassa, Italiassa.

Suuren hadronitörmäyttimen b-koeasemalla tehdyissä tutkimuksissa havaittiin ensi kertaa kahdesta lumokvarkista ja yhdestä ylöskvarkista koostuva hiukkanen.

Tämän baryonin (kolmesta kvarkista koostuva hiukkanen) olemassaolo oli ennustettu teoreettisesti jo aikaisemmin. Tiedemiehet ovat kuitenkin pyrkineet todistamaan tällaisen kahdesta suurimassaisesta kvarkista koostuvan baryonin olemassaolon jo useiden vuosien ajan.

Hiukkanen sai nimekseen: Xicc++. Sen massa on arviolta 3621 megaelektronivolttia (MeV). Uusi hiukkanen on siis lähes neljä kertaa tunnetuinta baryonia eli protonia raskaampi.

Kahdesta raskaasta kvarkista koostuva hiukkanen on tieteelle ennennäkemätön löytö. Suurin osa tieteen tuntemista baryoneista koostuu vain yhdestä raskaasta kvarkista.

”Tällaisen baryonin löytäminen tarjoaa ainutlaatuisia ja uusia mahdollisuuksia kvanttiväridynamiikan tutkimiseen”, LHC:n puhemies Giovanni Passaleva kertoo Cernin tiedotteessa.

Kvanttiväridynamiikka on kvarkkien ja gluonien välistä vuorovaikutusta kuvaava fysiikan teoria.

”Tavallisten baryonien kohdalla kvarkit tanssivat toistensa ympärillä. Kahdesta raskaasta kvarkista koostuvaa baryonia voidaan puolestaan verrata moninkertaiseen tähtijärjestelmään, jossa kahta toisiaan kiertävää suurta tähteä kiertää kolmas, pienempi tähti”, projektin entinen puhemies Guy Wilkinson havainnollistaa hiukkasen rakenteen oletettua toimintaa.

Xicc++:n löytämisen myötä tutkijat ovat luottavaisia uusien vastaavien baryonien löytämiseksi. Sillä aikaa tiedemiehet paneutuvat selvittämään nyt löydetyn hiukkasen ominaisuuksia ja käyttäytymistä."

https://tekniikanmaailma.fi/tiede/cerni ... ainavampi/

Voisikohan sitä hyödyntää aseteknologiassa?
Se on sanomattakin selvää että aivan kaikkea ei tarvitse sanoa ääneen.
anarkistialkuasukas
Vuoden sisällöntuottaja
Vuoden sisällöntuottaja

Re: CERNin tiedemiehet löysivät epätavallisen uuden hiukkase

ViestiKirjoittaja Artjom » 08.07.2017 11:30

Entä sitten, mä löysin epätavallisen hiukkasen mun sohvan välistä. :tongue:
Se parhaiten nauraa, kellä on paras lääkitys.
Artjom
Vuoden höpsö
Vuoden höpsö

ViestiKirjoittaja anarkistialkuasukas » 08.07.2017 11:31

Artjom kirjoitti:Entä sitten, mä löysin epätavallisen hiukkasen mun sohvan välistä. :tongue:

Kääri sätkään, mä teen etusivun uusiksi :typing:
Se on sanomattakin selvää että aivan kaikkea ei tarvitse sanoa ääneen.
anarkistialkuasukas
Vuoden sisällöntuottaja
Vuoden sisällöntuottaja

ViestiKirjoittaja Artjom » 08.07.2017 11:33

anarkistialkuasukas kirjoitti:
Artjom kirjoitti:Entä sitten, mä löysin epätavallisen hiukkasen mun sohvan välistä. :tongue:

Kääri sätkään, mä teen etusivun uusiksi :typing:

"Put that in your pipe and smoke it!" :biggrin2:
Se parhaiten nauraa, kellä on paras lääkitys.
Artjom
Vuoden höpsö
Vuoden höpsö

ViestiKirjoittaja Backstage » 08.07.2017 13:21

Hiukkasta ei oikeastaan nyt "löydetty" vaan nyt havaittiin ensi kertaa tieteellisen teorian ennustama hiukkanen.
Backstage
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

Paluu Yleinen keskustelu