kuitti ravintolassa

Sana on vapaa!

kuitti ravintolassa

ViestiKirjoittaja CaucasianMale » 11.08.2017 05:11

Moi. Joudun työn luonteen vuoksi usein syömään lounasta ravintoloissa, jotka ovat usein etnisiä. Tällöin olen monesti törmännyt käytäntöihin, jotka viittaavat mielestäni harmaaseen talouteen. Ja koska harmaa talous merkitsee mustaa tulevaisuutta, kysyisin neuvoa.

Kuitteja on siis käsittääkseni erilaisia. On se kuitti, mikä tulee siltä laitteelta, mihin maksan kortilla, ja siitä tulee yksi kuitti, mutta takaako se sen, että summa on lyöty myös kassaan? Entä onko kassan kiinni lyömisellä tai sen auki jättämisellä jotakin selvää merkitystä sen kannalta, onko tieto myynnistä pantu verottajalle vai ei? - Kun siis pyydän kuittia, mulle yleensä tarjotaan siitä maksulaitteesta tulevaa kuittia, ja kassa on edelleen auki. Aika usein on tapahtunut myös sitä, että kuittia on tarjottu jo ennen kuin olen edes maksanut.

Mitä mun siis täsmälleen ottaen pitäisi ravintolalta vaatia, että voisin olla varma siitä, että tieto myyntitapahtumasta menee myös verottajalle?
CaucasianMale

Re: kuitti ravintolassa

ViestiKirjoittaja Kasipallo » 11.08.2017 05:53

Älä syö etnisissä räkälöissä. Ruoka-aineet ovat alkuperältään epämääräisiä, kuten on myös henkilökunnan koulutus ja hygienia. Kuittikusetus, eli siis alv-kusetus, on ainoastaan yksi kusetuksen muoto. Kaikki muukin kirjanpidossa on epämääräistä ja valheellista. Jos haluat tukea harmaata taloutta ja mm. huumekauppaa, niin jatka syömistä lähi-itäläisten ja muiden kuppiloissa. Muuten EI.
Lord, take me downtown, I'm just lookin' for some tush.
Kasipallo
Valvoja
Valvoja

ViestiKirjoittaja Isä Joosef » 11.08.2017 07:42

Olen itse ratkaissut asian niin etten KOSKAAN syö etnisissä paikoissa, siis tummien paikoissa. Ei ole siis suurtakaan pelkoa että tukisin harmaata taloutta tai söisin naapurin kissan.
Isä Joosef
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja CaucasianMale » 11.08.2017 09:42

Kasipallo kirjoitti:Älä syö etnisissä räkälöissä.

Työn liikkuvan luonteen vuoksi on lähes pakko syödä lounas ravintolassa, ja muita kuin etnisiä ravintoloita ei käytännössä ole tarjolla. Mikä kuitti tarvitaan sen varmistamiseksi, että tieto myyntitapahtumasta on mennyt verottajalle? Usein kuittia tarjotaan jo ennen kuin olen maksanut ostoksen, joten ainakaan silloin asia ei taida mennä niin kuin pitäisi. :|
CaucasianMale

ViestiKirjoittaja doc holiday » 11.08.2017 09:51

CaucasianMale kirjoitti:Moi. Joudun työn luonteen vuoksi usein syömään lounasta ravintoloissa, jotka ovat usein etnisiä. Tällöin olen monesti törmännyt käytäntöihin, jotka viittaavat mielestäni harmaaseen talouteen. Ja koska harmaa talous merkitsee mustaa tulevaisuutta, kysyisin neuvoa.

Kuitteja on siis käsittääkseni erilaisia. On se kuitti, mikä tulee siltä laitteelta, mihin maksan kortilla, ja siitä tulee yksi kuitti, mutta takaako se sen, että summa on lyöty myös kassaan? Entä onko kassan kiinni lyömisellä tai sen auki jättämisellä jotakin selvää merkitystä sen kannalta, onko tieto myynnistä pantu verottajalle vai ei? - Kun siis pyydän kuittia, mulle yleensä tarjotaan siitä maksulaitteesta tulevaa kuittia, ja kassa on edelleen auki. Aika usein on tapahtunut myös sitä, että kuittia on tarjottu jo ennen kuin olen edes maksanut.

Mitä mun siis täsmälleen ottaen pitäisi ravintolalta vaatia, että voisin olla varma siitä, että tieto myyntitapahtumasta menee myös verottajalle?

Jos maksat kortilla, niin maksua käsittelee kone pankin kanssa, jolloin maksutapahtumasta tulee merkintä maksunsaajan tiliotteelle, eikä pankit hyväksy haamutilejä, et voit olla varma et maksamasi summa menee myös verottajan tietoon, eli maksusi on sen puolesta OK. Suurimmat ongelmat harmaan talouden suhteen kohdistuu käteiskauppaan, siellä voi olla valmiita aikaisempien asiakkaiden jättämiä kuitteja tarjolla, tai kuittia ei anneta, jolloin maksu ei kohdistu maksunsaajan kirjanpitoon, vaan maksusi menee päivän päätteeksi kassanlaskun jälkeen suoraan maksunsaajan taskuun, eikä verottaja tule kenenkään taskuja tonkimaan.
Viimeksi muokannut doc holiday päivämäärä 11.08.2017 09:55, muokattu yhteensä 1 kerran
doc holiday
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja anarkistialkuasukas » 11.08.2017 09:53

CaucasianMale kirjoitti:Työn liikkuvan luonteen vuoksi on lähes pakko syödä lounas ravintolassa, ja muita kuin etnisiä ravintoloita ei käytännössä ole tarjolla. Mikä kuitti tarvitaan sen varmistamiseksi, että tieto myyntitapahtumasta on mennyt verottajalle? Usein kuittia tarjotaan jo ennen kuin olen maksanut ostoksen, joten ainakaan silloin asia ei taida mennä niin kuin pitäisi. :|

Et sinä kykene sitä itse varmistamaan, ellet saa kuittia jossa lukee yrityksen tiedot, päivämäärät ja kellonajat. Tosin sitä en tiedä että siirtääkö verottaja näitä maksutietoja sitten ko. ravintoloitsijan veroilmoitukseen mutta epäilen suuresti. Mikäli kyseessä olisi jonkun pottunokan ravintola niin verottaja siirtäisi sen "piikkiin" muittenkin kuitit.
Se on sanomattakin selvää että aivan kaikkea ei tarvitse sanoa ääneen.
anarkistialkuasukas
Vuoden sisällöntuottaja 2016

ViestiKirjoittaja Per Vers » 11.08.2017 09:54

CaucasianMale kirjoitti:
Kasipallo kirjoitti:Älä syö etnisissä räkälöissä.

Työn liikkuvan luonteen vuoksi on lähes pakko syödä lounas ravintolassa, ja muita kuin etnisiä ravintoloita ei käytännössä ole tarjolla. Mikä kuitti tarvitaan sen varmistamiseksi, että tieto myyntitapahtumasta on mennyt verottajalle? Usein kuittia tarjotaan jo ennen kuin olen maksanut ostoksen, joten ainakaan silloin asia ei taida mennä niin kuin pitäisi. :|

Eihän tuo kuitti asiaa ratkaise vaan yrityksen kirjanpito ja veroilmoitus.
Niihin taas ei voi juurikaan vaikuttaa, ja verottajan tekemien tarkastusten määrä on rajallinen.
Per Vers
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja anarkistialkuasukas » 11.08.2017 09:55

doc holiday kirjoitti:Jos maksat kortilla, niin maksua käsittelee kone pankin kanssa, jolloin maksutapahtumasta tulee merkintä maksunsaajan tiliotteelle, eikä pankit hyväksy haamutilejä, et voit olla varma et maksamasi summa menee myös verottajan tietoon, eli maksusi on sen puolesta OK. Suurimmat ongelmat harmaan talouden suhteen kohdistuu käteiskauppaan, siellä voi olla valmiita aikaisempien asiakkaiden jättämiä kuitteja tarjolla, tai kuittia ei anneta, jolloin maksu ei kohdistu maksunsaajan kirjanpitoon, vaan maksusi menee päivän päätteeksi kassanlaskun jälkeen suoraan maksunsaajan taskuun.

Höpö höpö. Mutakuonoilla on kaksi korttimyllyä, toinen menee verottajalle ja toinen jää vain pankin ja ravintoloitsijan väliseen yhteydenpitoon.
Se on sanomattakin selvää että aivan kaikkea ei tarvitse sanoa ääneen.
anarkistialkuasukas

ViestiKirjoittaja Darwin » 11.08.2017 09:59

Aha taas yksi putoushahmo lisää :kill:

Ps. Suosittelen eväitä.
Darwin

ViestiKirjoittaja CaucasianMale » 11.08.2017 10:23

Tietääkö kukaan, onko sillä kassan kiinni lyömisellä tai kassan auki jättämisellä asian kannalta mitään merkitystä? Nyt haetaan siis tietoa.
CaucasianMale

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu