kuitti ravintolassa

Sana on vapaa!

Re: kuitti ravintolassa

ViestiKirjoittaja Justin Case » 12.08.2017 13:51

http://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/ ... pyytamalla

Tunnetusti torikaupan katoksen alla ei kuittia tarvita. Viereisessä kauppahallissa sitten tarvitaan. Kysymys sitten onko nakkikioskin tai jäätelökioskin pakko antaa kuitti vai ovatko nämä verrattavissa torimyyntiin?
Justin Case
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja CaucasianMale » 12.08.2017 15:56

doc holiday kirjoitti:Mitä sinulla on asiassa vielä epäselvää? Pankkikortilla maksaessa summa siirtyy ravintolan tilille pankkiin, et sen puolesta voit olla varma ettet kannata harmaata taloutta. Mutta siinäkin tapauksessa harmaata taloutta voi olla, koska osa ravintolan henkilökunnasta saattaa tehdä töitä pimeästi ilman veronmaksua ja eläkekertymää, et ei pankkikortilla maksaminen sulje kokonaan pois harmaata taloutta.

Okei. Eli siis maksamisen puolesta riittää, kunhan maksan kortilla, ja sen lisäksi kuitin pyytäminen on turhaa. Tästä seuraa käsittääkseni, että esimerkiksi etniset pizzeriat eivät voi juuri myydä ohi kirjanpidon, koska käytännössä lähes kaikki suomalaiset maksavat ostoksensa kortilla. Jos asia on näin, niin ei siinä sitten ole enää mitään epäselvää. :toast:
CaucasianMale

ViestiKirjoittaja doc holiday » 12.08.2017 16:06

CaucasianMale kirjoitti:
doc holiday kirjoitti:Mitä sinulla on asiassa vielä epäselvää? Pankkikortilla maksaessa summa siirtyy ravintolan tilille pankkiin, et sen puolesta voit olla varma ettet kannata harmaata taloutta. Mutta siinäkin tapauksessa harmaata taloutta voi olla, koska osa ravintolan henkilökunnasta saattaa tehdä töitä pimeästi ilman veronmaksua ja eläkekertymää, et ei pankkikortilla maksaminen sulje kokonaan pois harmaata taloutta.

Okei. Eli siis maksamisen puolesta riittää, kunhan maksan kortilla, ja sen lisäksi kuitin pyytäminen on turhaa. Tästä seuraa käsittääkseni, että esimerkiksi etniset pizzeriat eivät voi juuri myydä ohi kirjanpidon, koska käytännössä lähes kaikki suomalaiset maksavat ostoksensa kortilla. Jos asia on näin, niin ei siinä sitten ole enää mitään epäselvää. :toast:

Kyllä käteinen raha on vielä kovaa valuuttaa, olen käynyt myös etnisissä ruokapaikokoissa joissa pankkikortti ei kelpaa ollenkaan, vaan ainut maksumuoto on käteinen raha.

Tuossa on Verohallinnon sivu asiasta, älä tökkäile alun numeroituja tekstejä, vaan vieritä sivua alaspäin.

https://www.vero.fi/tietoa-verohallinno ... akollinenx
doc holiday
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja CaucasianMale » 12.08.2017 16:36

doc holiday kirjoitti:
CaucasianMale kirjoitti:
doc holiday kirjoitti:Kyllä käteinen raha on vielä kovaa valuuttaa, olen käynyt myös etnisissä ruokapaikokoissa joissa pankkikortti ei kelpaa ollenkaan, vaan ainut maksumuoto on käteinen raha.

Itse en ole käynyt enää moneen vuoteen sellaisissa ruokapaikoissa, missä pankkikortti ei kelpaa, mutta ehkä sinä käyt etnisissä ruokapaikoissa minua useammin.

Mutta bottomline on siis se, että kortilla maksetaan, ja sitä myöten maksamisasia on järjestyksessä.
CaucasianMale

ViestiKirjoittaja doc holiday » 12.08.2017 16:56

CaucasianMale kirjoitti:
doc holiday kirjoitti:
CaucasianMale kirjoitti:
doc holiday kirjoitti:Kyllä käteinen raha on vielä kovaa valuuttaa, olen käynyt myös etnisissä ruokapaikokoissa joissa pankkikortti ei kelpaa ollenkaan, vaan ainut maksumuoto on käteinen raha.

Itse en ole käynyt enää moneen vuoteen sellaisissa ruokapaikoissa, missä pankkikortti ei kelpaa, mutta ehkä sinä käyt etnisissä ruokapaikoissa minua useammin.

Mutta bottomline on siis se, että kortilla maksetaan, ja sitä myöten maksamisasia on järjestyksessä.

On, mutta harmaata taloutta se ei poista työtekijöiden palkkojen, eläkemaksujen, ja palkoista maksettavien ennakonpidätysten osalta. Monissa yrityksissä on työntekijöitä pimeästi töissä, joille palkka maksetaan talon luontaisetuna, eli ruokana ja vähäisellä määrällä käteistä rahaa. Samat henkilöt myös syyllistyy etuisuuksien nostoon yhteiskunnalta, eli nostetaan työttömänä erilaisia korvauksia, vaikka samalla käydään töissä. Myös yrittäjien itsensä asiat on usein aika heikolla hapella, eli henkilökohtaisista veroista ei selvitä, kun pimeästi maksetut palkat nostaa yrittäjän omaa henkilökohtaista tuloa, ja muutaman vuoden kuluttua tulee uusi yrittäjä starttirahalla peliin.
doc holiday
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Judegement » 13.08.2017 16:40

Browo kirjoitti:
CaucasianMale kirjoitti:Onko siis niin, että jos maksan kortilla, voin ilman muuta olettaa, että maksu ei mene kirjanpidon ohi, vaan verottaja saa siitä omansa?

doc holiday kirjoitti:
CaucasianMale kirjoitti:
doc holiday kirjoitti:Pankki ei tee sellaista korttimyllysopimusta, et jossa ei tarkkaan määritellä et mikä yritys on maksun saaja, yksityisille tälläisia sopimuksia ei tehdä, sen verran tehokasta pimeän rahan valvonta tänä päivänä on. Pelkällä maksukortinlukijalla ei tee mitään, maksujen siirtyminen tilille edellyttää pankin kanssa tehtävää sopimusta, et väkisinkin tieto maksutapahtumasta jonkin yrityksen tilillä näkyy. Verottaja, aivan samoin kuin Kela saa pyydettäessä kaikki tiedot kaikilta Suomessa toimivilta pankeilta kohdistettuna määrättyyn ly-tai henkilötunnukseen, ilman niitä tunnuksia et voi tiliä pankissa avata.

Mistä siis on kysymys sellaisessa tapauksessa, että maksan kortilla, mutta ravintoloitsija tarjoaa silti kuittia jo ennen kuin olen maksanut?

Tuo ei ole mahdollista, korttimaksun yhteydessä maksupääte kirjoittaa kuitin vasta sitten kun maksutapahtuma on varmennettu, toki maksun voi myös palauttaa sen jälkeen, mutta ainoastaan alkuperäisen maksajan tilille. Jos kuittia on tarjottu jo etukäteen, niin myyjällä on voinut olla oletus, et maksat käteisellä. Tuota tietysti voi käyttää ihan vakio kikkana kun myyjällä ei ole varmuutta siitä et millä ostaja maksaa, jos maksaa kortilla, niin kone tulostaa uuden kuitin, jos taas käteisellä, niin rahat sujahtaa valmiilla kuitilla myyjän taskuun. Ostajan kuuluisi myös katsoa kuitin tiedot, ainakin se et mikä yritys on saaja, päivämäärä ja kellon aika, ja rahasumman yhteensopivuus, eikä nakata kuittia katsomatta taskunpohjalle.

Millä siis varmistaa, että kaikki kuitit ja maksut menee verottajalle. Sittenhän tämä olisi mahdollista esim. suuren marketin kassalla jossa yhden kassan maksut päätyisivät suoraan omistajan tilille. En kuitenkaan alkaisi nipottamaan asiasta, koska se ei koske minua.
Ainakin minulle riittää että ruuasta veloitetaan sama hinta mitä lukee hinnastossa, onhan täällä verojen luvatussa maassa satsattu verotarkkailuun jo sen verran ettei asia ole minun vastuullani. Ja kuten tunnettua niin kyllä valtio osaa ottaa sieltä missä löysää näkee, ja sehän näkee.
Judegement
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja doc holiday » 13.08.2017 16:53

Judegement kirjoitti:
Browo kirjoitti:
CaucasianMale kirjoitti:Onko siis niin, että jos maksan kortilla, voin ilman muuta olettaa, että maksu ei mene kirjanpidon ohi, vaan verottaja saa siitä omansa?

doc holiday kirjoitti:
CaucasianMale kirjoitti:
doc holiday kirjoitti:Pankki ei tee sellaista korttimyllysopimusta, et jossa ei tarkkaan määritellä et mikä yritys on maksun saaja, yksityisille tälläisia sopimuksia ei tehdä, sen verran tehokasta pimeän rahan valvonta tänä päivänä on. Pelkällä maksukortinlukijalla ei tee mitään, maksujen siirtyminen tilille edellyttää pankin kanssa tehtävää sopimusta, et väkisinkin tieto maksutapahtumasta jonkin yrityksen tilillä näkyy. Verottaja, aivan samoin kuin Kela saa pyydettäessä kaikki tiedot kaikilta Suomessa toimivilta pankeilta kohdistettuna määrättyyn ly-tai henkilötunnukseen, ilman niitä tunnuksia et voi tiliä pankissa avata.

Mistä siis on kysymys sellaisessa tapauksessa, että maksan kortilla, mutta ravintoloitsija tarjoaa silti kuittia jo ennen kuin olen maksanut?

Tuo ei ole mahdollista, korttimaksun yhteydessä maksupääte kirjoittaa kuitin vasta sitten kun maksutapahtuma on varmennettu, toki maksun voi myös palauttaa sen jälkeen, mutta ainoastaan alkuperäisen maksajan tilille. Jos kuittia on tarjottu jo etukäteen, niin myyjällä on voinut olla oletus, et maksat käteisellä. Tuota tietysti voi käyttää ihan vakio kikkana kun myyjällä ei ole varmuutta siitä et millä ostaja maksaa, jos maksaa kortilla, niin kone tulostaa uuden kuitin, jos taas käteisellä, niin rahat sujahtaa valmiilla kuitilla myyjän taskuun. Ostajan kuuluisi myös katsoa kuitin tiedot, ainakin se et mikä yritys on saaja, päivämäärä ja kellon aika, ja rahasumman yhteensopivuus, eikä nakata kuittia katsomatta taskunpohjalle.

Millä siis varmistaa, että kaikki kuitit ja maksut menee verottajalle. Sittenhän tämä olisi mahdollista esim. suuren marketin kassalla jossa yhden kassan maksut päätyisivät suoraan omistajan tilille. En kuitenkaan alkaisi nipottamaan asiasta, koska se ei koske minua.
Ainakin minulle riittää että ruuasta veloitetaan sama hinta mitä lukee hinnastossa, onhan täällä verojen luvatussa maassa satsattu verotarkkailuun jo sen verran ettei asia ole minun vastuullani. Ja kuten tunnettua niin kyllä valtio osaa ottaa sieltä missä löysää näkee, ja sehän näkee.

Sinun kannattaisi vielä tutustua yhteiskunta- ja taloustieteisiin, ehkä saisit sitä kautta ymmärrystä siihen asiaan, et miten tämä yhteiskunta pyörii.
doc holiday
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Judegement » 13.08.2017 16:58

Kasipallo kirjoitti:
Justin Case kirjoitti:Kuitinantovelvollisuus:

https://www.vero.fi/tietoa-verohallinno ... n_kysytty/

"1 Miten suuren rangaistuksen kuitintarjoamisvelvollisuuden laiminlyönnistä voi saada?

Laiminlyöntimaksun määrä on vähintään 300 euroa ja enintään 1  000 euroa. Laiminlyöntimaksun suuruutta arvioitaessa on otettava huomioon menettelyn laatu ja toistuvuus sekä sen tavaran tai palvelun arvo, jota kuitintarjoamisvelvollisuuden laiminlyönti koskee.

2 Milloin kuittia ei tarvitse antaa?

Lakia ei sovelleta:

automaatista tapahtuvaan myyntiin
arpajaislainsäädännössä tarkoitettuun toimintaan
markkina- ja torikauppaan ulkotiloissa, lukuun ottamatta alkoholijuomien vähittäismyyntiä ja anniskelua
sähköiseen kaupankäyntiin, laskun maksamiseen ja muihin sellaisiin maksutilanteisiin, joissa ostaja voi itsenäisesti maksaa tavaran tai palvelun ilman elinkeinonharjoittajan läsnäoloa."

Vuosia sitten tehtiin valituksia Malmin alueen pitsaräkälöiden kuitittomasta myynnistä verottajalle. Ei mitään reaktiota viranomaistaholta.
Opiskelijoiden budjetilla aikoinaan 'femman pizzat' oli suoranainen taivaan lahja mikäli ulkona halusi joskus syödä :thumbup:
Judegement
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Judegement » 13.08.2017 17:01

CaucasianMale kirjoitti:

:toast: Mukavaa että sinullakin on nyt yksi ongelma vähemmän rasittamassa mieltäsi.
Judegement
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Judegement » 13.08.2017 17:03

doc holiday kirjoitti:
Judegement kirjoitti:
Browo kirjoitti:

doc holiday kirjoitti:
CaucasianMale kirjoitti:

Sinun kannattaisi vielä tutustua yhteiskunta- ja taloustieteisiin, ehkä saisit sitä kautta ymmärrystä siihen asiaan, et miten tämä yhteiskunta pyörii.
Onhan se pyörinytkin, ei ainakaan itselläni ole ollut valittamista.
Judegement
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

EdellinenSeuraava

Paluu Yleinen keskustelu