Valehtelusta

Sana on vapaa!

Valehtelusta

ViestiKirjoittaja Frankie » 07.10.2017 16:40

Katselin juuri Teemalta hirmu mielenkiintoisen tiededokumentin " Totuus valheista: Valehtelu on ihmiselle luontainen ominaisuus." Saattanee löytyä Areenasta.

Ihan vaan siksi ketjun avasin, että me ihmiset olemme, ainakin usein, hellyttävän yksimielisesti tuomitsemassa valehtelun. En uskomattomana edes tiedä kuuluuko se kuolemansyntynteihin ja vielä vähemmän piittaan siitä.

Me kaikkihan olemme ainakin joskus valehdelleet. Joka muuta väittää valehtelee.

Ihan pieni tarina dokkarista: Kaveri meni istumaan rajuilman keskellä hoipertelevan lentokoneen hysteerisesti peloissaan itkevän naismatkustajan viereen, otti tätä kädestä kiinni ja sanoi: " Ei tämä kone putoa. Minä olen lentokonesuunnittelija ja todennäköisyys, että minä istun juuri Sinun vieressäsi on paljon suurempi kuin se, että tämä kone putoaa. Minä olen ollut suunnittelemassa tätä." Nainen rauhoittui ja lentokone laskeutui turvallisesti.
Kaverihan tietysti "valehteli" ja on jotain ihan muuta. (Käytin tarkoituksella lainausmerkkejä tuossa.)

Minua oikeastaan kiinnostaa se, että kuinka pitkälle tai korkealle valehtelun valkoisuuden rajan voi mielestänne vetää? Onko " hyvillä valheilla" mitään rajaa vaikka lähimmäisen suojelemiseksi?
Frankie
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

Re: Valehtelusta

ViestiKirjoittaja awa » 07.10.2017 17:28

Frankie kirjoitti:
Minua oikeastaan kiinnostaa se, että kuinka pitkälle tai korkealle valehtelun valkoisuuden rajan voi mielestänne vetää? Onko " hyvillä valheilla" mitään rajaa vaikka lähimmäisen suojelemiseksi?

Lähimmäisen suojeleminen tai lohduttaminen pitäisi olla ensisijainen, mutta ei millä ehdoilla tahansa. Ensisijainen olisi tietysti löytää positiivinen todellinen vaihtoehto, johon verrata tilannetta. Vasta toisisjaisena jokin epätosi tarina.
Ei kuitenkaan niin suurta totuuden vierestä puhumista, että siitä voi jäädä kiinni.

Lentokoneen suunnittelijalla ei ollut kiinni jäämisen vaaraa, koska jos kone olisi pudonnut niin todennäköisesti molemmat olisivat kuolleet. Kukaan ei olisi ollut tarkistamassa kertomuksen paikkansa pitävyyttä, mutta se toimi siinä tilanteessa.
Otat vaa asiakses miettiä sitä, ketkä ovat oikeita ystäviä ja ketkä perässähiihtelijöitä ja keitä itse käytät hyväksesi esittämällä ystävää, vaikka oikeasti et olekaan. Msusi
Olen sitä mieltä, että rajat valvontaan ja vieraiden on aika lähteä kotiinsa.
awa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Kasipallo » 07.10.2017 17:32

Kun ei usko ketään, niin valehtelulla ei ole mitään merkitystä. Otan kaiken informaation vastaan "suspektina", eli lähtökohtaisesti oletan siihen liittyvän valehtelun tai vedättämisen. Ei tule pettymyksiä.
Lord, take me downtown, I'm just lookin' for some tush.
Kasipallo
Valvoja
Valvoja

ViestiKirjoittaja Jassoota » 07.10.2017 17:41

Itse olen sen verran idealisti, että uskon sellaiseen viisauteen, johon ei sisälly pienintäkään valhetta. Jokainen tilanne tai keskustelu, jossa esiintyy valhe on epäonnistunut totuuden ja viisauden kannalta. Pienintäkään valhetta ei kuitenkaan saisi päästä menemään kuin koira veräjästä, vaan siihen on tartuttava ja nähtävä sen juureen asti; sen jälkeen on epätodennäköisempää, että menettelisi seuraavankin kerran samalla tavalla.

Kun sanotaan, että jokainenhan on valehdellut jossakin välissä niin pitää varmasti paikkansa kunhan ei itse ala vetoamaan siihen, koska mieli tottuu, se ohjelmoituu ja siten se rutinoituu kuiskailemaan tätä selitystä. Valhetta on maailma täynnä, mutta kun kaikkensa tekee, että se vähenee oman itsensä kautta niin hyvä tulee.
Juha Sipilä sekä hallitus: Haistakaa paska!
Jassoota
Valvoja
Valvoja

ViestiKirjoittaja Kasipallo » 07.10.2017 17:46

I never told the truth so I can never tell a lie.

- Tom Waits, Whistlin' Past the Graveyard -
Kasipallo
Valvoja
Valvoja

ViestiKirjoittaja awa » 07.10.2017 18:14

Jassoota kirjoitti:Itse olen sen verran idealisti, että uskon sellaiseen viisauteen, johon ei sisälly pienintäkään valhetta. Jokainen tilanne tai keskustelu, jossa esiintyy valhe on epäonnistunut totuuden ja viisauden kannalta. Pienintäkään valhetta ei kuitenkaan saisi päästä menemään kuin koira veräjästä, vaan siihen on tartuttava ja nähtävä sen juureen asti; sen jälkeen on epätodennäköisempää, että menettelisi seuraavankin kerran samalla tavalla.

Kun sanotaan, että jokainenhan on valehdellut jossakin välissä niin pitää varmasti paikkansa kunhan ei itse ala vetoamaan siihen, koska mieli tottuu, se ohjelmoituu ja siten se rutinoituu kuiskailemaan tätä selitystä. Valhetta on maailma täynnä, mutta kun kaikkensa tekee, että se vähenee oman itsensä kautta niin hyvä tulee.

Komppaan. :thumbup:
Otat vaa asiakses miettiä sitä, ketkä ovat oikeita ystäviä ja ketkä perässähiihtelijöitä ja keitä itse käytät hyväksesi esittämällä ystävää, vaikka oikeasti et olekaan. Msusi
Olen sitä mieltä, että rajat valvontaan ja vieraiden on aika lähteä kotiinsa.
awa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Pekka6 » 07.10.2017 21:06

Neuvostoliitto ponnistelee saavuttaakseen rauhan maailmaan.

Islam on rauhan ja rakkauden uskonto.
älä tuijota avatarTANI
Pekka6
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Kasipallo » 07.10.2017 21:13

Pekka6 kirjoitti:Neuvostoliitto ponnistelee saavuttaakseen rauhan maailmaan.

Islam on rauhan ja rakkauden uskonto.

Monikulttuurisuus on rikkautta.
Kasipallo
Valvoja
Valvoja

ViestiKirjoittaja HueHueHueXD » 08.10.2017 01:23

Jassoota kirjoitti:Itse olen sen verran idealisti, että uskon sellaiseen viisauteen, johon ei sisälly pienintäkään valhetta. Jokainen tilanne tai keskustelu, jossa esiintyy valhe on epäonnistunut totuuden ja viisauden kannalta. Pienintäkään valhetta ei kuitenkaan saisi päästä menemään kuin koira veräjästä, vaan siihen on tartuttava ja nähtävä sen juureen asti; sen jälkeen on epätodennäköisempää, että menettelisi seuraavankin kerran samalla tavalla.

Minä harvemmin valehtelen, kun olen harvinaisen suorasukainen. Tosin ihmisten suhteen täytyisi joskus valehdella, koska tuosta suoraan puhumisesta päin näköä on enemmän harmia. Ihmisiä lähinnä vituttaa, kun sanot mitä ajattelet heistä. Olen IRL kyllä liian suorasukainen ihmisiä kohtaan.Moni kaveri on ex-kaveri sen takia.
HueHueHueXD
Vuoden rapajuoppo.
Vuoden rapajuoppo.

ViestiKirjoittaja Marjatta » 08.10.2017 07:02

"Muunneltu totuus" ja "niin totta kuin osaan puhua", ovat tämän päivän politikoitten käyttämiä jippoja uskotellessaan asioita meille parhain päin?
"Tämä päivä pakenee, eikä palaa ja vaikka huominen tulee, ei se ole enää tämä päivä." Waltari
Marjatta
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

Seuraava

Paluu Yleinen keskustelu