Suosittua verkkopeliä voi käyttää älykkyystestinä

Sana on vapaa!

Oletko pelannut "älykkyyspelejä"?

1. Olen pelannut League of Legendsia
0
Ei ääniä
2. Olen pelannut Dota 2
0
Ei ääniä
3. Pidin pelistä/peleistä
0
Ei ääniä
4. Eivät ole minulle mieluisia pelejä.
0
Ei ääniä

Ääniä yhteensä : 0

Suosittua verkkopeliä voi käyttää älykkyystestinä

ViestiKirjoittaja Pistaasi » 20.11.2017 09:22

Yorkin yliopiston tutkijat ovat havainneet yhteyden nuorten älykkyydellä ja pelisuorituksissa kahden nopean joukkuestrategiapelin parissa.

Tutkimusryhmään kuului psykologian ja tietojenkäsittelytieteen osaajia.

Ensimmäisessä tutkimuksessa verrattiin älykkyystestituloksia ja pärjäämistä League of Legendsissä.

Toisessa tutkimuksessa analysoitiin suuria määriä peleistä saatua dataa. Tarkastelussa oli League of Legendsin lisäksi samaan moba-peligenreen kuuluva Dota 2 sekä lisäksi fps-peleihin eli pelihahmon näkökulmasta kuvatut ammuskelupelit Destiny ja Battlefield 3.

Jälkimmäisessä tutkimuksessa havaittiin, että moba-peleissä pärjääminen kehittyy samalla tavalla kuin älykkyys pelaajan vanhenemisen mukaan. Fps-peleissä ei havaittu samaa ilmiötä: niissä suorituskyky lähti laskuun teini-iän jälkeen.

Näyttää, että vaikka molemmat genret ovat nopeatempoisia, niin fps-peleissä reaktionopeus on ratkaisevampi tekijä ja moba-peleissä taas älykkyys ja strateginen suunnittelukyky.

Professori Alex Wade sanoo tiedotteessa, että ”League of Legends ja Dota 2 ovat monimutkaisia, sosiaalisesti vuorovaikutteisia ja älyllisesti vaativia. Tutkimuksemme viittaa siihen, että näissä peleissä suoriutumista voitaisiin käyttää älykkyyden mittarina.”

”Toisin kuin fps-peleissä, joissa nopeus ja tarkkuus ovat pääosassa, moba-peleissä luotetaan enemmän muistiin ja strategiseen päätöksentekokykyyn useiden asioiden välillä harkintaa tehdessä”, tohtorikoulutettava Athanasios Kokkinakis sanoo. Hän oli tutkimuksesta kirjoitetun tieteellisen artikkelin pääasiallinen kirjoittaja.
Kukka ja lintu ovat ilon opettajia.
~ Sören Kierkegaard
Pistaasi
Vuoden Torikahvilalainen
Vuoden Torikahvilalainen

Paikkakunta: 25 000–28 000 valovuoden päässä Linnunradan keskustasta galaksin kierteishaarojen välissä.

Re: Suosittua verkkopeliä voi käyttää älykkyystestinä

ViestiKirjoittaja anarkistialkuasukas » 20.11.2017 09:46

Tai sitten kyse on vain siitä että ko. pelin pelaamiseen vaaditaan jonkinasteista älyä jo aloitettaessa ja ne heikkolahjaisemmat eivät jaksa edes yrittää.
Se on sanomattakin selvää että aivan kaikkea ei tarvitse sanoa ääneen.
anarkistialkuasukas
Vuoden sisällöntuottaja
Vuoden sisällöntuottaja

Re: Suosittua verkkopeliä voi käyttää älykkyystestinä

ViestiKirjoittaja L^√π° » 20.11.2017 10:25

Itse olen miettinyt kumpi vaatii enemmän älyä pikashakki vai se hidas missä tuijotetaan vain lautaa.
L^√π°

Paluu Yleinen keskustelu