Suomen hävittäjävaihtoehdoista keskustelua...

Uutiset Suomesta ja muualta maailmasta

Re: Suomen hävittäjävaihtoehdoista keskustelua...

ViestiKirjoittaja Keitele » 14.06.2018 22:23

Rajajoki kirjoitti:Onneksi ei ryssänvehkeitä tulla valitsemaan. Se on pääasia.


Ehdoton ennakkosuosikki joka oli valmis 700 lennon jälkeen asiantuntijoiden mielestä. Tuotanto alkavinaan 2015, jatkunee 2027. :tongue: Eli tuplavarmistus ettei päässyt ehdolle.

Mutta muita naapureita kannattaa seurata. https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/239566 ... kuttanevat
Keitele
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
 
Viestit: 3587
Liittynyt: 14.12.2015 19:18

Re: Suomen hävittäjävaihtoehdoista keskustelua...

ViestiKirjoittaja doc holiday » 15.06.2018 08:02

Keitele kirjoitti:
Rajajoki kirjoitti:Onneksi ei ryssänvehkeitä tulla valitsemaan. Se on pääasia.


Ehdoton ennakkosuosikki joka oli valmis 700 lennon jälkeen asiantuntijoiden mielestä. Tuotanto alkavinaan 2015, jatkunee 2027. :tongue: Eli tuplavarmistus ettei päässyt ehdolle.

Mutta muita naapureita kannattaa seurata. https://www.uusisuomi.fi/kotimaa/239566 ... kuttanevat


Venäjä on yksi niitä maailman maita joissa valmistetaan maailman parhaita sotilaskäyttöön tarkoitettuja lentokoneita, kaupallisten pakotteiden vuoksi ne ei kuitenkaan ole Suomen hankintalistalla. Valitsi Suomi minkä tahansa länsimaisen vaihtoehdon tulevaksi konetyypiksi, niin Venäjää vastaan jos taistellaan, niin suomalaiset jää siinä taistelussa nopen osalle.

Suomella ei ole varaa hankia kuin yhden tyypin hävittäjiä, Venäjän konekanta taas kattaa kaikki tilanteet niin lähellä maanpinnassa, kuin myös korkealla tukitoiminnoissa, kuin myös ihan pommitustarkoituksiin käytetyissä koneissa. Myös koneiden lukumäärissä on huomattavat erot, kuten myös lentäjien taidoissa, Venäjällä on heittää kehiin lentäjiä, joilla on ihan oikeaa kokemusta toimimisesta sotatilanteessa. Suomen 60:n vahvuinen hävittäjäkanta on aika vaatimaton, onhan se toki parempi kuin jollain Virolla, mutta loppupelissä se ei anna kuin vähän henkistä itseluottamusta rauhan ajan maanpuolustukseen.
doc holiday
 
Viestit: 346
Liittynyt: 04.06.2018 09:47

Re: Suomen hävittäjävaihtoehdoista keskustelua...

ViestiKirjoittaja Keitele » 15.06.2018 08:13

doc holiday kirjoitti:Venäjä on yksi niitä maailman maita joissa valmistetaan maailman parhaita sotilaskäyttöön tarkoitettuja lentokoneita, kaupallisten pakotteiden vuoksi ne ei kuitenkaan ole Suomen hankintalistalla. Valitsi Suomi minkä tahansa länsimaisen vaihtoehdon tulevaksi konetyypiksi, niin Venäjää vastaan jos taistellaan, niin suomalaiset jää siinä taistelussa nopen osalle.

Suomella ei ole varaa hankia kuin yhden tyypin hävittäjiä, Venäjän konekanta taas kattaa kaikki tilanteet niin lähellä maanpinnassa, kuin myös korkealla tukitoiminnoissa, kuin myös ihan pommitustarkoituksiin käytetyissä koneissa. Myös koneiden lukumäärissä on huomattavat erot, kuten myös lentäjien taidoissa, Venäjällä on heittää kehiin lentäjiä, joilla on ihan oikeaa kokemusta toimimisesta sotatilanteessa. Suomen 60:n vahvuinen hävittäjäkanta on aika vaatimaton, onhan se toki parempi kuin jollain Virolla, mutta loppupelissä se ei anna kuin vähän henkistä itseluottamusta rauhan ajan maanpuolustukseen.


Toveri, pysy lujana uskossasi koettelemuksista huolimatta!

”Pidä sitä pelkkänä ilona, Toveri, kun joudutte monenlaisiin koettelemuksiin".

-pommikone on rauhan kone.
Keitele
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
 
Viestit: 3587
Liittynyt: 14.12.2015 19:18

Re: Suomen hävittäjävaihtoehdoista keskustelua...

ViestiKirjoittaja cashew » 15.06.2018 08:31

kalacalle kirjoitti:Nyt kun kahvilan asiantuntijat, joilla ei ole edes yhtään omaa lentotuntia alla ja ovat kopioineet eri lausuntoja ja väitteitä tänne 265 sivua, niin mikä se mahtaa olla paras hävittäjä vaihtoehto suomelle.


Vielä on kesken puntarointi. Jaa-a aikanaan parhaaksi valittiin mig. :tongue:
Avatar
cashew
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
 
Viestit: 1713
Liittynyt: 30.12.2017 19:11

Re: Suomen hävittäjävaihtoehdoista keskustelua...

ViestiKirjoittaja doc holiday » 15.06.2018 08:34

Keitele kirjoitti:F-35 -koelentäjä: "Kuudessa minuutissa hiljensimme koko keskustelun koneen ohjattavuudesta"

Lockheed Martin on toimittanut palveluskäyttöön 300 F-35 -monitoimihävittäjää, ja kone on pian astumassa palveluskäyttöön kahdessa uudessa maassa, hävittäjävalmistaja kertoi torstaina.

Kuluvana viikonloppuna Jyväskylän Tikkakoskella pidettävä ilmavoimien 100-vuotisjuhlalentonäytös on myös hyvä markkinointitilaisuus ilmavoimien kaikkien viiden hävittäjäkandidaatin valmistajalle, joista amerikkalaisyhtiö otti varaslähdön pitäessään lehdistötilaisuutensa Helsingissä jo ennen itse näytöstä.

Lockheed Martinin F-35 -liiketoiminnan kehityksestä sekä strategisesta integraatiosta vastaava johtaja Jack Crisler korosti F-35 -ohjelman etenevän nyt suunnitelmien mukaisesti. Kuluvana vuonna tarkoitus on toimittaa 91 koneyksilöä, ja Britannian ilmavoimille toimitettujen hävittäjien on tarkoitus astua palveluskäyttöön vuoden lopulla.

Ensimmäiset Norjan ilmavoimien tilaamista F-35 -koneista saapuivat maahan viime marraskuussa. Crislerin mukaan varsinaiseen palveluskäyttöön ne ovat tulossa ensi vuoden alkupuolella.

Myös yksittäisen koneen hinta-arvio on pysynyt ennallaan: Ilmavoimien harkitseman F-35A -mallin hinnan on edelleen tarkoitus laskea 80 miljoonaan dollariin vuoteen 2020 mennessä - tosin varsinainen kauppa ja sen ehdot ovat Suomen ja Yhdysvaltain hallituksen välillä sovittavia asioita, eli LM:n hinta-arviossa kyse on enemmänkin tuotantohinnasta.

Teknisesti kunnianhimoisen koneen pitkä ja hintava kehitystyö on kerännyt runsaasti kritiikkiä, viimeksi kesäkuun alussa kun Yhdysvaltain valtiontalouden tarkastusvirasto GAO julkisti tuoreimman raporttinsa. Sen mukaan kehitysohjelmassa on edelleen lähes tuhatkunta tunnistettavaa puutetta, joista noin 180:ää ei saada ratkaistua ennen kuin koneen tuotantolinja saavuttaa täyden kapasiteettinsa.

Crislerin mukaan raportissa ei ole mitään yllättävää, sillä se pohjautuu tietoihin, jotka Lockheed Martin on itse toimittanut.

– F-35 on sentään maailman testatuin lentokone. Me teemme mahdollisimman täydellistä yhteistyötä GAO:n kanssa.

Jyväskylän lentonäytöksessä emme vielä näe F-35:tä. Paikalla on kuitenkin Lockheed Martinin koelentäjä Billie Flynn, joka oli koneen ohjaimissa viime kesänä, kun se esiintyi Pariisin lentonäytöksessä.

Kanadan ilmavoimissa uransa aloittanut Flynn on muun muassa lentänyt F-18 Hornet -kalustolla entisen Jugoslavian ilmaoperaatioissa vuosituhannen vaihteessa, ja koelentokokemusta hänellä on muun muassa F-16:sta sekä Suomellekin ehdolla olevasta Eurofighter Typhoonista.

Flynnin mukaan hävittäjäkoneiden tekniikka on jo saavuttanut lentäjän fyysiset rajat: koneita ei voi enää muokata paremmin liikehtiviksi, sillä taistelulentäjien kiihtyvyyksien kestokyvyllä on rajansa. Tyypillisesti moderneja monitoimihävittäjiä saa kääntää ja vääntää 9g:n edestä.

– Samoin informaatiota on niin paljon, että lentäjä voi ylikuormittua. Neljännen sukupolven hävittäjiä lennettäessä tulee tilanne, jossa lentäjä jättää jonkun asian huomiotta tai epäonnistuu jossakin tehtävässään.

Viidennen sukupolven koneiksi kutsutut F-22 ja nyt F-35 vastaavat tähän entistä paremmalla sensorifuusiolla: koneen järjestelmissä on entistä enemmän ohjelmakoodia, jonka avulla eri sensorien tuottama informaatio esitetään lentäjälle mahdollisimman helposti omaksuttavassa muodossa.

– F-22:n järjestelmissä oli 2,5 miljoonaa koodiriviä, F-35:ssä jo 8,6 miljoonaa, Flynn havainnollistaa.

Kuvaavaa onkin, että F-35:n kehitysongelmat ovatkin olleet paljolti ohjelmistoperäisiä.

Pariisin lentonäytösohjelma keräsi paljon myönteistä huomiota, ja Flynn uskookin sen haihduttaneen paljon niistä huolista, joita F-35:n liikehtimiskykyä kohtaan on esitetty.

Pelkona on ollut, että koneen häiveominaisuuksia olisi korostettu liikaa sen muiden kykyjen kustannuksella.

– Pariisissa me kuudessa minuutissa vaiensimme koko keskustelun koneen ohjattavuudesta, Flynn toteaa sangen itsevarmasti.

Hän vakuuttaa koneen olevan lento-ominaisuuksiltaan parempi kuin esimerkiksi Hornet. Uudempi kone ei jää toiseksi myöskään raa'assa voimassa.

– Koelentäjän työssäni lennän F-35:tä Patuxent Riverin lentotukikohdasta [Marylandin osavaltiossa], korkeimmillaan 1,6-kertaisella äänennopeudella. Silloin mukana on turvallisuussyistä aina Hornet tai Super Hornet (sekin ehdolla ilmavoimille, muuten), usein vielä valokuvaajan kanssa. Ne koneet eivät koskaan pysy mukana kiihdytyksessä, ja minulta ei koskaan lopu polttoaine ensimmäisenä.

Hirmuisen suurella rahalla ainoastaan Yhdysvalloille rakennettu F-22 on luonnollisesti omaa luokkaansa, mitä tulee suorituskykyyn suurissa lentokorkeuksissa ja suurella nopeudella.

– Ei mikään kone haasta F-22:n suorituskykyä, ei Eurofighter, F-16 tai muu. F-22 elää aivan omassa maailmassaan, johon meidän ei tarvitse mennä.






http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/398607 ... tavuudesta


Kerro mihin perustuu tuo F-22:n maine ylivertaisena koneena, ainakaan sotatoimissa se ei ole sitä hankkinut. Koneen valmistus on lopetettu jo aikoja sitten, eikä USA ole sitä iljennyt kaupata edes läheisille liittolaisilleen. Koneen yksikköhinta on korkea, mutta vain siksi että valmistusmäärä jäi aikoinaan pieneksi, niin kuin nyt tiedät, niin myös koneen suunnittelukustannukset otetaan huomioon kun koneen omakustannushintaa, eli yhden yksikön lopullista hintaa ilman myyntivoittoa määritellään.

https://www.verkkouutiset.fi/f-22-rapto ... a-tavalla/
doc holiday
 
Viestit: 346
Liittynyt: 04.06.2018 09:47

Re: Suomen hävittäjävaihtoehdoista keskustelua...

ViestiKirjoittaja Keitele » 15.06.2018 08:50

Onko Jack Crisler reggautunut torikahvilaan?
Keitele
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
 
Viestit: 3587
Liittynyt: 14.12.2015 19:18

Re: Suomen hävittäjävaihtoehdoista keskustelua...

ViestiKirjoittaja Tomsteri2 » 15.06.2018 10:39

doc holiday kirjoitti:
Keitele kirjoitti:F-35 -koelentäjä: "Kuudessa minuutissa hiljensimme koko keskustelun koneen ohjattavuudesta"

Lockheed Martin on toimittanut palveluskäyttöön 300 F-35 -monitoimihävittäjää, ja kone on pian astumassa palveluskäyttöön kahdessa uudessa maassa, hävittäjävalmistaja kertoi torstaina.

Kuluvana viikonloppuna Jyväskylän Tikkakoskella pidettävä ilmavoimien 100-vuotisjuhlalentonäytös on myös hyvä markkinointitilaisuus ilmavoimien kaikkien viiden hävittäjäkandidaatin valmistajalle, joista amerikkalaisyhtiö otti varaslähdön pitäessään lehdistötilaisuutensa Helsingissä jo ennen itse näytöstä.

Lockheed Martinin F-35 -liiketoiminnan kehityksestä sekä strategisesta integraatiosta vastaava johtaja Jack Crisler korosti F-35 -ohjelman etenevän nyt suunnitelmien mukaisesti. Kuluvana vuonna tarkoitus on toimittaa 91 koneyksilöä, ja Britannian ilmavoimille toimitettujen hävittäjien on tarkoitus astua palveluskäyttöön vuoden lopulla.

Ensimmäiset Norjan ilmavoimien tilaamista F-35 -koneista saapuivat maahan viime marraskuussa. Crislerin mukaan varsinaiseen palveluskäyttöön ne ovat tulossa ensi vuoden alkupuolella.

Myös yksittäisen koneen hinta-arvio on pysynyt ennallaan: Ilmavoimien harkitseman F-35A -mallin hinnan on edelleen tarkoitus laskea 80 miljoonaan dollariin vuoteen 2020 mennessä - tosin varsinainen kauppa ja sen ehdot ovat Suomen ja Yhdysvaltain hallituksen välillä sovittavia asioita, eli LM:n hinta-arviossa kyse on enemmänkin tuotantohinnasta.

Teknisesti kunnianhimoisen koneen pitkä ja hintava kehitystyö on kerännyt runsaasti kritiikkiä, viimeksi kesäkuun alussa kun Yhdysvaltain valtiontalouden tarkastusvirasto GAO julkisti tuoreimman raporttinsa. Sen mukaan kehitysohjelmassa on edelleen lähes tuhatkunta tunnistettavaa puutetta, joista noin 180:ää ei saada ratkaistua ennen kuin koneen tuotantolinja saavuttaa täyden kapasiteettinsa.

Crislerin mukaan raportissa ei ole mitään yllättävää, sillä se pohjautuu tietoihin, jotka Lockheed Martin on itse toimittanut.

– F-35 on sentään maailman testatuin lentokone. Me teemme mahdollisimman täydellistä yhteistyötä GAO:n kanssa.

Jyväskylän lentonäytöksessä emme vielä näe F-35:tä. Paikalla on kuitenkin Lockheed Martinin koelentäjä Billie Flynn, joka oli koneen ohjaimissa viime kesänä, kun se esiintyi Pariisin lentonäytöksessä.

Kanadan ilmavoimissa uransa aloittanut Flynn on muun muassa lentänyt F-18 Hornet -kalustolla entisen Jugoslavian ilmaoperaatioissa vuosituhannen vaihteessa, ja koelentokokemusta hänellä on muun muassa F-16:sta sekä Suomellekin ehdolla olevasta Eurofighter Typhoonista.

Flynnin mukaan hävittäjäkoneiden tekniikka on jo saavuttanut lentäjän fyysiset rajat: koneita ei voi enää muokata paremmin liikehtiviksi, sillä taistelulentäjien kiihtyvyyksien kestokyvyllä on rajansa. Tyypillisesti moderneja monitoimihävittäjiä saa kääntää ja vääntää 9g:n edestä.

– Samoin informaatiota on niin paljon, että lentäjä voi ylikuormittua. Neljännen sukupolven hävittäjiä lennettäessä tulee tilanne, jossa lentäjä jättää jonkun asian huomiotta tai epäonnistuu jossakin tehtävässään.

Viidennen sukupolven koneiksi kutsutut F-22 ja nyt F-35 vastaavat tähän entistä paremmalla sensorifuusiolla: koneen järjestelmissä on entistä enemmän ohjelmakoodia, jonka avulla eri sensorien tuottama informaatio esitetään lentäjälle mahdollisimman helposti omaksuttavassa muodossa.

– F-22:n järjestelmissä oli 2,5 miljoonaa koodiriviä, F-35:ssä jo 8,6 miljoonaa, Flynn havainnollistaa.

Kuvaavaa onkin, että F-35:n kehitysongelmat ovatkin olleet paljolti ohjelmistoperäisiä.

Pariisin lentonäytösohjelma keräsi paljon myönteistä huomiota, ja Flynn uskookin sen haihduttaneen paljon niistä huolista, joita F-35:n liikehtimiskykyä kohtaan on esitetty.

Pelkona on ollut, että koneen häiveominaisuuksia olisi korostettu liikaa sen muiden kykyjen kustannuksella.

– Pariisissa me kuudessa minuutissa vaiensimme koko keskustelun koneen ohjattavuudesta, Flynn toteaa sangen itsevarmasti.

Hän vakuuttaa koneen olevan lento-ominaisuuksiltaan parempi kuin esimerkiksi Hornet. Uudempi kone ei jää toiseksi myöskään raa'assa voimassa.

– Koelentäjän työssäni lennän F-35:tä Patuxent Riverin lentotukikohdasta [Marylandin osavaltiossa], korkeimmillaan 1,6-kertaisella äänennopeudella. Silloin mukana on turvallisuussyistä aina Hornet tai Super Hornet (sekin ehdolla ilmavoimille, muuten), usein vielä valokuvaajan kanssa. Ne koneet eivät koskaan pysy mukana kiihdytyksessä, ja minulta ei koskaan lopu polttoaine ensimmäisenä.

Hirmuisen suurella rahalla ainoastaan Yhdysvalloille rakennettu F-22 on luonnollisesti omaa luokkaansa, mitä tulee suorituskykyyn suurissa lentokorkeuksissa ja suurella nopeudella.

– Ei mikään kone haasta F-22:n suorituskykyä, ei Eurofighter, F-16 tai muu. F-22 elää aivan omassa maailmassaan, johon meidän ei tarvitse mennä.






http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/398607 ... tavuudesta


Kerro mihin perustuu tuo F-22:n maine ylivertaisena koneena, ainakaan sotatoimissa se ei ole sitä hankkinut. Koneen valmistus on lopetettu jo aikoja sitten, eikä USA ole sitä iljennyt kaupata edes läheisille liittolaisilleen. Koneen yksikköhinta on korkea, mutta vain siksi että valmistusmäärä jäi aikoinaan pieneksi, niin kuin nyt tiedät, niin myös koneen suunnittelukustannukset otetaan huomioon kun koneen omakustannushintaa, eli yhden yksikön lopullista hintaa ilman myyntivoittoa määritellään.

https://www.verkkouutiset.fi/f-22-rapto ... a-tavalla/


F-22ssakin läjä ongelmia: http://nationalinterest.org/blog/the-bu ... cant-19420
Tomsteri2
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
 
Viestit: 7353
Liittynyt: 10.12.2015 06:00

Re: Suomen hävittäjävaihtoehdoista keskustelua...

ViestiKirjoittaja doc holiday » 15.06.2018 13:02

Keitele kirjoitti:F-35 -koelentäjä: "Kuudessa minuutissa hiljensimme koko keskustelun koneen ohjattavuudesta"

Lockheed Martin on toimittanut palveluskäyttöön 300 F-35 -monitoimihävittäjää, ja kone on pian astumassa palveluskäyttöön kahdessa uudessa maassa, hävittäjävalmistaja kertoi torstaina.

Kuluvana viikonloppuna Jyväskylän Tikkakoskella pidettävä ilmavoimien 100-vuotisjuhlalentonäytös on myös hyvä markkinointitilaisuus ilmavoimien kaikkien viiden hävittäjäkandidaatin valmistajalle, joista amerikkalaisyhtiö otti varaslähdön pitäessään lehdistötilaisuutensa Helsingissä jo ennen itse näytöstä.

Lockheed Martinin F-35 -liiketoiminnan kehityksestä sekä strategisesta integraatiosta vastaava johtaja Jack Crisler korosti F-35 -ohjelman etenevän nyt suunnitelmien mukaisesti. Kuluvana vuonna tarkoitus on toimittaa 91 koneyksilöä, ja Britannian ilmavoimille toimitettujen hävittäjien on tarkoitus astua palveluskäyttöön vuoden lopulla.

Ensimmäiset Norjan ilmavoimien tilaamista F-35 -koneista saapuivat maahan viime marraskuussa. Crislerin mukaan varsinaiseen palveluskäyttöön ne ovat tulossa ensi vuoden alkupuolella.

Myös yksittäisen koneen hinta-arvio on pysynyt ennallaan: Ilmavoimien harkitseman F-35A -mallin hinnan on edelleen tarkoitus laskea 80 miljoonaan dollariin vuoteen 2020 mennessä - tosin varsinainen kauppa ja sen ehdot ovat Suomen ja Yhdysvaltain hallituksen välillä sovittavia asioita, eli LM:n hinta-arviossa kyse on enemmänkin tuotantohinnasta.

Teknisesti kunnianhimoisen koneen pitkä ja hintava kehitystyö on kerännyt runsaasti kritiikkiä, viimeksi kesäkuun alussa kun Yhdysvaltain valtiontalouden tarkastusvirasto GAO julkisti tuoreimman raporttinsa. Sen mukaan kehitysohjelmassa on edelleen lähes tuhatkunta tunnistettavaa puutetta, joista noin 180:ää ei saada ratkaistua ennen kuin koneen tuotantolinja saavuttaa täyden kapasiteettinsa.

Crislerin mukaan raportissa ei ole mitään yllättävää, sillä se pohjautuu tietoihin, jotka Lockheed Martin on itse toimittanut.

– F-35 on sentään maailman testatuin lentokone. Me teemme mahdollisimman täydellistä yhteistyötä GAO:n kanssa.

Jyväskylän lentonäytöksessä emme vielä näe F-35:tä. Paikalla on kuitenkin Lockheed Martinin koelentäjä Billie Flynn, joka oli koneen ohjaimissa viime kesänä, kun se esiintyi Pariisin lentonäytöksessä.

Kanadan ilmavoimissa uransa aloittanut Flynn on muun muassa lentänyt F-18 Hornet -kalustolla entisen Jugoslavian ilmaoperaatioissa vuosituhannen vaihteessa, ja koelentokokemusta hänellä on muun muassa F-16:sta sekä Suomellekin ehdolla olevasta Eurofighter Typhoonista.

Flynnin mukaan hävittäjäkoneiden tekniikka on jo saavuttanut lentäjän fyysiset rajat: koneita ei voi enää muokata paremmin liikehtiviksi, sillä taistelulentäjien kiihtyvyyksien kestokyvyllä on rajansa. Tyypillisesti moderneja monitoimihävittäjiä saa kääntää ja vääntää 9g:n edestä.

– Samoin informaatiota on niin paljon, että lentäjä voi ylikuormittua. Neljännen sukupolven hävittäjiä lennettäessä tulee tilanne, jossa lentäjä jättää jonkun asian huomiotta tai epäonnistuu jossakin tehtävässään.

Viidennen sukupolven koneiksi kutsutut F-22 ja nyt F-35 vastaavat tähän entistä paremmalla sensorifuusiolla: koneen järjestelmissä on entistä enemmän ohjelmakoodia, jonka avulla eri sensorien tuottama informaatio esitetään lentäjälle mahdollisimman helposti omaksuttavassa muodossa.

– F-22:n järjestelmissä oli 2,5 miljoonaa koodiriviä, F-35:ssä jo 8,6 miljoonaa, Flynn havainnollistaa.

Kuvaavaa onkin, että F-35:n kehitysongelmat ovatkin olleet paljolti ohjelmistoperäisiä.

Pariisin lentonäytösohjelma keräsi paljon myönteistä huomiota, ja Flynn uskookin sen haihduttaneen paljon niistä huolista, joita F-35:n liikehtimiskykyä kohtaan on esitetty.

Pelkona on ollut, että koneen häiveominaisuuksia olisi korostettu liikaa sen muiden kykyjen kustannuksella.

– Pariisissa me kuudessa minuutissa vaiensimme koko keskustelun koneen ohjattavuudesta, Flynn toteaa sangen itsevarmasti.

Hän vakuuttaa koneen olevan lento-ominaisuuksiltaan parempi kuin esimerkiksi Hornet. Uudempi kone ei jää toiseksi myöskään raa'assa voimassa.

– Koelentäjän työssäni lennän F-35:tä Patuxent Riverin lentotukikohdasta [Marylandin osavaltiossa], korkeimmillaan 1,6-kertaisella äänennopeudella. Silloin mukana on turvallisuussyistä aina Hornet tai Super Hornet (sekin ehdolla ilmavoimille, muuten), usein vielä valokuvaajan kanssa. Ne koneet eivät koskaan pysy mukana kiihdytyksessä, ja minulta ei koskaan lopu polttoaine ensimmäisenä.

Hirmuisen suurella rahalla ainoastaan Yhdysvalloille rakennettu F-22 on luonnollisesti omaa luokkaansa, mitä tulee suorituskykyyn suurissa lentokorkeuksissa ja suurella nopeudella.

– Ei mikään kone haasta F-22:n suorituskykyä, ei Eurofighter, F-16 tai muu. F-22 elää aivan omassa maailmassaan, johon meidän ei tarvitse mennä.






http://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/398607 ... tavuudesta


Uskoitko tuon lehtijutun, keltanokka? :kill:

http://uutisnurkka.blogspot.com/2017/07 ... aljon.html
doc holiday
 
Viestit: 346
Liittynyt: 04.06.2018 09:47

Re: Suomen hävittäjävaihtoehdoista keskustelua...

ViestiKirjoittaja Tomsteri2 » 15.06.2018 13:21

Ilmankos ei F-35 ei osallistu Suomessa lentonäytökseen tälläkään kertaa, simulaattoriin kyllä. Edes oikeaa konetta saatu paikalle, vaan maketti?

F-35:n maketti on yksi yhteen aidon koneen kanssa, ja lentonäytösvieraat voivat koneen muotojen kummastelun lisäksi nousta katsomaan koneen ohjaamojärjestelyjä.

http://siivet.fi/ajankohtaista/f-35-hai ... in-maassa/
Tomsteri2
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
 
Viestit: 7353
Liittynyt: 10.12.2015 06:00

Re: Suomen hävittäjävaihtoehdoista keskustelua...

ViestiKirjoittaja Keitele » 15.06.2018 13:45

Luotan tähän enemmän kuin trollin blogiin... :kill: :kill: :kill:

Tikkakoskella F-35:n mallia esittelevä Lockheed Martin vihjaa koneen näkyvän Suomessa vuonna 2019
15.06.2018 - 12:20
IMG_20180615_092507HX-hävittäjähanke-ehdokas Lockheed Martin esittelee Tikkakoskella F-35 Lightning II -hävittäjää täysikokoisella mallilla. Luvassa on myös interaktiivinen lentonäytöskokemus ja simulaattori. Lisäksi nuoremmat vieraat on huomioitu yhtiön osastolla Ilmavoimat 100 -lentonäytöksessä. Aitoa konetta ei Suomessa nähdä vielä tämän vuoden lentonäytöksessä.



Tikkakoskella esiteltävä F-35 -hävittäjän malli on nähty aiemmin useissa ilmailutapahtumissa ympäri maailmaa. Nyt malliin on tuotu uusia interaktiivisia parannuksia, jotka näkyvät mm. ohjaamonäytöissä.

IMG-20180614-WA0027Amerikkalaisvalmistajan osastolla nähdään perinteisesti F-35 Lightning II Cockpit Demonstrator – simulaattori. Uutena kokemuksena tarjotaan mahdollisuutta olla kyydissä koelentäjä Billie Flynnin Pariisin vuoden 2017 ilmailunäyttelyn esityslennolla. Se toteutetaan virtuaalitodellisuuden avulla.

Kyseinen esityslento poisti yleiset epäilyt koneen liikehtimiskyvyn rajoitteista. Valmistajan mukaan liikehtimiskyky paranee nykyisein 3F-ohjelmistoversion seuraajassa.

”LM_BillieFlynn_F35F-35:ssä on Hornetin liikehtimiskyky ja F-16:n tehot”, kommentoi Lockheed Martinin F-35 -koelentäjä Billie Flynn.


Koelentäjä Flynn on työskennellyt Lockheed Martinilla jo 16 vuotta. Hävittäjälentäjänä hän aloitti Kanadan Ilmavoimissa 34 vuotta sitten jaä on lentokokemusta Hornetista noin 2000 lentotunnin verran. F-35 koneita hänen lentourallaan on tullut vastaan jo yli 70.

Norjan Ilmavoimat lensi ensimmäiset F-35A -hävittäjänsä Luke Air Force Basesta Norjan Orlandin tukikohtaan marraskuussa 2017. Norjan Ilmavoimat on tähän mennessä saanut maahan jo kaikkiaan kuusi F-35A -hävittäjää.

Niistä yhtään ei kuitenkaan nähdä Suomessa kesän lentonäytöksessä. Norjan Ilmavoimien ensisijaisena päämääränä on saavuttaa uusilla F-35 -hävittäjillä IOC (Initial Operational Capability) -kyky vuoden 2018 loppuun mennessä ja nyt koneet ovat kiinni koulutustoiminnassa.

”Emme valitettavasti saaneet konetta Ilmavoimat 100 -lentonäytökseen”, pahoitteli Lockheed Martinin Jack Crisler.

LM_ChrislerAitoa F-35 Lightning II -hävittäjää ei siis Suomen Ilmavoimien 100-vuotislentonäytöksessä nähdä. Lockheed Martinin Jack Crisler kuitenkin lupailee F-35:n vierailevan Suomessa kesän 2019 lentonäytöksessä.

”Pyrimme myös vuokraaman konetta Italiasta ja tiedustelimme mahdollisuutta saada käyttöömme yhtä konetta Japanista mutta alueen poliittisen tilanteen muutos tuli lentonäytöstä ajatellen liian myöhään. Ensivuoteen mennessä koneita on tarjolla enemmän”, päättää Crisler.

Lockheed Martinin hävittäjä on Israelin F-35I Adir -koneiden suorittamien ja osin julkistettujen operatiivisten taistelulentojen jälkeen F-35 on toiminut myös taistelukentällä

”Meillä ei ole yksityiskohtia mutta F-35 on nyt taistelussa testattu”, toteaa Crisler.

Nyt F-35 -hävittäjiä on toimitettu asiakkaille jo 300. Kuluvan vuoden aikana niitä valmistuu kaikkiaan 91 ja tuotantonopeus on kasvusuunnassa. Tuotantolinjalla on samaan aikaan noin 150 konetta ja yhden kokoonpanotyö ensilentovaiheeseen kestää 36 kuukautta. Vuoteen 2023 mennessä vuosituotanto on jo 160 koneen vauhdissa.

Keitele
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas
 
Viestit: 3587
Liittynyt: 14.12.2015 19:18

EdellinenSeuraava

Paluu Uutiskeskustelu



Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Rajajoki ja 0 vierailijaa