Runoraati - 11.11.2018 Kirsi Kunnas

Kevyemmät jutut, musiikki, elokuvat, tv, gallupit/kyselyt, taide, pelit

Antakaa pisteitä kuten tuntuu sopivalta

1
0
Ei ääniä
2
0
Ei ääniä
3
0
Ei ääniä
4
0
Ei ääniä
5
1
14%
6
0
Ei ääniä
7
2
29%
8
2
29%
9
1
14%
10
1
14%

Ääniä yhteensä : 7

Runoraati - 11.11.2018 Kirsi Kunnas

ViestiKirjoittaja Pistaasi » 11.11.2018 01:12

:hymis: Kirsi Kunnaksen runo Rukous pohdittavaksi mietittäväksi ja ajatusten herättäjäksi. Runo löytyy vuonna 1947 ilmestyneestä Villiomenapuu kirjasta.

Rukous

Jumalani,
anna minun hukkua mereen,
joka on runoja täynnä,
näkyjä täynnä,
tuskaa ja riemua täynnä.

Yhtä vain pyydän -
suo minun tuntea
hukkumisen onni,
salaisen auringon säteet,
suurten pilvien sateet
ja anna minun nukahtaa
meren myrskyyn
ennenkuin tyven on tullut.
Kukka ja lintu ovat ilon opettajia.
~ Sören Kierkegaard
Pistaasi
Vuoden Torikahvilalainen
Vuoden Torikahvilalainen

Paikkakunta: 25 000–28 000 valovuoden päässä Linnunradan keskustasta galaksin kierteishaarojen välissä.

Re: Runoraati - 11.11.2018 Kirsi Kunnas

ViestiKirjoittaja Pistaasi » 11.11.2018 18:41

Kuulkaa se meni niin että yöllä mietein minkä runon laittaisin mietittäväksi. Sitten mieleeni muistui että äidillä oli Kirsi Kunnaksen aikuisten runokirja jota en pienenä saanut lukea. Mietin yöllä että missäkähän kirja on ja päättelin että varmaan vintissä ja menin siis vinttiin tutkimaan hyllyjä joissa on vanhoja kirjoja ja ensimäinen kirja johon tartuin, koska selkämys oli kulunut eikä kirjailijan tai kirjan nimeä ollet näkyvissä, oli kirja jota etsin. Minä kun olen höperö hieman varsinkin väsyneenä olin varma että se oli jokin merkki äidiltä että nyt saan lukea kirjan joten luin sen samantien kannesta kanteen. Kirja on Kunnaksen esikoisteos. En oikein löytänyt mieleistä runoa tästä kirjasta, mutta uteliaisuus heräsi, haluaisin lukea lisää hänen runojaan ja katsoa löytyisikö seuraavista runoista jotain minulle omakohtaista. 5 pistettä.
~ Sören Kierkegaard
Pistaasi
Vuoden Torikahvilalainen
Vuoden Torikahvilalainen

Paikkakunta: 25 000–28 000 valovuoden päässä Linnunradan keskustasta galaksin kierteishaarojen välissä.

ViestiKirjoittaja soiseli » 11.11.2018 20:55

Kauniita sanoja, joten 8 pistettä, vaikken osaakaan hukkua niihin... Varastosta löytyis yks Kirsi Kunnaksen runokirja ´Tiitiäisen satupuu´, tyttäreni lapsuusajalta, meiltäkin. Pitäisköhän hakea se sieltä, jos nyk. ja tulevakin tyttönen... joskus kiinnostuis kuulemaan/lukemaan niitä. :hymis: Nyt tartuin ´Muista runolla, nykyrunoutta juhliin´-kirjaan muistellen että siitä löytyy myös häntä - ja eiköpähän kirja auennutkin s. 268, jossa runonsa ´Päivänlasku kalvenee illan aamuksi´. :thumbup:
soiseli

ViestiKirjoittaja Teddy » 11.11.2018 23:29

Hassua, Pistaasi: Myös minulla on hyllyssäni äitini perintönä nide Kirsi Kunnaksen runoja. Ei tuo sama kuin sinulla, vaan seuraava teos, Uivat saaret vuodelta 1950. Kaivoin sen esiin ja selailin. Näytän pitäneen monista runoista (minulla oli tapana merkitä mieleiset runot pienellä lyijykynäruksilla). Nyt suurin osa tuntui aika etäisiltä. Sitä paitsi kuulen joissakin niistä kaikuja Aila Meriluodon muutamaa vuotta aikaisemmin ilmestyneestä Lasimaalauksesta.

Tuo arvioitavaksi laittamasi runo sisältää kyllä jo Kunnasmaista kuvastoa ja taitavaa sanankäyttöä mutta ei nyt vain kolahtanut. Seiskan annoin.

Oli miten oli, Kunnas on ja pysyy minulle ennen kaikkea lastenrunojen mestarina. Osaan vieläkin ulkoa monta, monta runoa ajalta, jolloin niitä luettiin lasteni kanssa.
"We're all standing in the gutter, but some of us are looking at the stars." Oscar Wilde
Teddy
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja awa » 11.11.2018 23:46

Jumalani,
anna minun hukkua mereen,
joka on runoja täynnä,
näkyjä täynnä,
tuskaa ja riemua täynnä.

Yhtä vain pyydän -
suo minun tuntea
hukkumisen onni,
salaisen auringon säteet,
suurten pilvien sateet
ja anna minun nukahtaa
meren myrskyyn
ennenkuin tyven on tullut
.

Runo on ristiriitainen "hukkumisen onni"...?? - anna minun sukeltaa mereen - olisi positiivisempi ilmaisu, kun onnen etsinnästä kuitenkin on kyse. 7 hyvästä aiheesta.
Otat vaa asiakses miettiä sitä, ketkä ovat oikeita ystäviä ja ketkä perässähiihtelijöitä ja keitä itse käytät hyväksesi esittämällä ystävää, vaikka oikeasti et olekaan. Msusi
Olen sitä mieltä, että rajat valvontaan ja vieraiden on aika lähteä kotiinsa.
awa
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja Neanoora » 12.11.2018 00:29

Mä annoin 9 pistettä tuolle Kirsi Kunnaksen hienolle meriaiheiselle runolle. :hymis:
Neanoora
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja marjatta1 » 12.11.2018 06:45

8 pistettä annoin. Ihan hyvä runo, mutta Kirsi Kunnakselta mielestäni on parempiakin runoja olemassa ja lähinnä tarkoitin runon sisällön "hukkumisen onni" aihetta, joka mielestäni liiankin kipeää ja koskettavaa. Etenkin, kun muutama vuosi sitten eräs työkaverini teki kyseisen ratkaisun hukuttautumalla...ja aina muistan sen, kun kyseisen paikan sillalla kulkiessa ylitän..
marjatta1
Kanta-asiakas
Kanta-asiakas

ViestiKirjoittaja soiseli » 12.11.2018 09:01

Itse en paljon runoista ymmärrä, mutta ´Lukukirja(ssani) Kirja kirjoista´ kerrotaan että ´Kirsi Kunnas tunnetaan parhaiten lastenkirjoistaan, mutta on syytä muistaa myös hänen modernit, pelkistetyt runonsa aikuisille.´
Esim. ´Puut kantavat valoa´ kootuista runoista:

Puut kantavat valoa
mutta harmaa siipi jo viistää vettä ja taivasta
hiljaisuus, kevyt lintu,
asettuu puihin ja sytyttää pesänsä,
tulena valo nousee taivasta koti
eikä kukaan voi kantaa sydäntänsä kevyesti
koska kauneus on rakastamista

p.s.
Olen innostunut runoista vain mtman vuoden välein, siksi mtma *omakin runokirja tuossa hyllyssäni.

*Perityt tilan puutteessa :cry: etsittävä varastosta. :yawn:
soiseli

ViestiKirjoittaja Pistaasi » 12.11.2018 10:30

soiseli kirjoitti:Kauniita sanoja, joten 8 pistettä, vaikken osaakaan hukkua niihin... Varastosta löytyis yks Kirsi Kunnaksen runokirja ´Tiitiäisen satupuu´, tyttäreni lapsuusajalta, meiltäkin. Pitäisköhän hakea se sieltä, jos nyk. ja tulevakin tyttönen... joskus kiinnostuis kuulemaan/lukemaan niitä. :hymis: Nyt tartuin ´Muista runolla, nykyrunoutta juhliin´-kirjaan muistellen että siitä löytyy myös häntä - ja eiköpähän kirja auennutkin s. 268, jossa runonsa ´Päivänlasku kalvenee illan aamuksi´. :thumbup:

soiseli kirjoitti:Itse en paljon runoista ymmärrä, mutta ´Lukukirja(ssani) Kirja kirjoista´ kerrotaan että ´Kirsi Kunnas tunnetaan parhaiten lastenkirjoistaan, mutta on syytä muistaa myös hänen modernit, pelkistetyt runonsa aikuisille.´
Esim. ´Puut kantavat valoa´ kootuista runoista:

Puut kantavat valoa
mutta harmaa siipi jo viistää vettä ja taivasta
hiljaisuus, kevyt lintu,
asettuu puihin ja sytyttää pesänsä,
tulena valo nousee taivasta koti
eikä kukaan voi kantaa sydäntänsä kevyesti
koska kauneus on rakastamista

p.s.
Olen innostunut runoista vain mtman vuoden välein, siksi mtma *omakin runokirja tuossa hyllyssäni.

*Perityt tilan puutteessa :cry: etsittävä varastosta. :yawn:

:hymis: Oi!! tuo sinun laittamasi Kunnaksen runo oli aivan hirmuisen ihana, antaisin sille ainakin 9 pistettä, kiitos että jaoit sen meille ja kiitos osallistumisesta Soiseli!
~ Sören Kierkegaard
Pistaasi
Vuoden Torikahvilalainen
Vuoden Torikahvilalainen

ViestiKirjoittaja Pistaasi » 12.11.2018 10:35

Teddy kirjoitti:Hassua, Pistaasi: Myös minulla on hyllyssäni äitini perintönä nide Kirsi Kunnaksen runoja. Ei tuo sama kuin sinulla, vaan seuraava teos, Uivat saaret vuodelta 1950. Kaivoin sen esiin ja selailin. Näytän pitäneen monista runoista (minulla oli tapana merkitä mieleiset runot pienellä lyijykynäruksilla). Nyt suurin osa tuntui aika etäisiltä. Sitä paitsi kuulen joissakin niistä kaikuja Aila Meriluodon muutamaa vuotta aikaisemmin ilmestyneestä Lasimaalauksesta.

Tuo arvioitavaksi laittamasi runo sisältää kyllä jo Kunnasmaista kuvastoa ja taitavaa sanankäyttöä mutta ei nyt vain kolahtanut. Seiskan annoin.

Oli miten oli, Kunnas on ja pysyy minulle ennen kaikkea lastenrunojen mestarina. Osaan vieläkin ulkoa monta, monta runoa ajalta, jolloin niitä luettiin lasteni kanssa.

:hymis: Jopas sattui samankaltaisuus. Olit kaukaa viisas kun rukseit runot joista pidit mielenkiintoista nyt vanhempana tutkiskella omia nuorempia ajatuksiaan. Minä vaalin nyt tuota löytämääni kirjaa jonka löysin ja se saa paikan ateljeen kirjahyllystä. Kiitos osallistumisesta Teddy.
~ Sören Kierkegaard
Pistaasi
Vuoden Torikahvilalainen
Vuoden Torikahvilalainen

Seuraava

Paluu Viihde